کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

معرفی یک سایت آموزشی مفید برای لینوکس


اگر شما به یادگیری لینوکس میپردازید و علاقه دارید تا به زبان انگلیسی هم مقالات بسیار مفیدی را مطالعه کنید خواندن مطالب موجود در سایت linux newbie‌ را به شما توصیه مینمایم . در این سایت کلیه مطالب آموزشی لینوکس برای کاربران مبتدی و پیشرفته به شکلی کاملا ساده و مفید گرد آوری شده و میتواند مرجع مفیدی برای علاقمندان لینوکس باشد .

لینک آدرس سایت linux newbie

نصب مجدد بوت لودر گراب Grub در لینوکس

اگر شما هم خود را در جمع کاربران لینوکس می بینید و میخواهید این سیستم عامل قدرتمند را در کنار ویندوز تجربه نمائید بدلیل مشکلاتی که ممکن است در کارائی ویندوز در حین مراحل کار پیش آید  بالاخره روزی برای شما فراخواهد رسید که مجبور به نصب مجدد ویندوز برروی سیستم خود خواهید شد و خواهید دید که بعد از نصب مجدد ویندوز به لحاظ رونویسی شدن قسمت MBR یا مستر بوت رکورد هاد دیسک با اطلاعات سیستم بوت ویندوز برنامه بوت لودر لینوکس (grub یا Lilo)از کار افتاده و سیستم فقط بطور مستقیم برروی ویندوز بوت میشود و بهیج وجه نمی توان به لینوکس دست یافت.

در اینگونه موارد چه باید کرد ؟

آیا باید لینوکس را هم دوباره نصب کنیم و زحمت چند ساعت نصب تعدادی سیستم عامل را در کنارهم بعد از ازکارافتادن یکی از آنها بر خود هموار نمائیم .

مسلما پاسخ به این سئوال منفی است . در اینجا یکی از روشهائی را بیان میکنم که با نصب مجدد برنامه بوت لودر پیش گزیده لینوکس ردهت یعنی GRUB همه چیز به وضعیت عادی بازمیگردد و نیاز به نصب مجدد لینوکس به کلی منتفی میگردد .

برای اینکار پس از نصب مجدد ویندوز کامپیوتر را با دیسکت بوت مخصوص لینوکس یا سی دی اول لینوکس رد هت بوت نمائید .

در پنجره اول بوت دکمه F5 را فشرده و وارد وضعیت rescue mode میشویم .

در پنجره به نمایش در آمده با تایپ linux rescue در خط فرمان به وضعیت rescue یا نجات بوت میکنیم و به سئوالاتی که سیستم در مورد سخت افزار یا درایو محتوی image فایل لینوکس پاسخ داده و به رابط خط فرمان یا همان shell دست پیدا میکنیم .

از اینجا به بعد میبایست دستورات زیررا ابتدا برای مشاهده سیستم فایل ها در لینوکس و سپس برای نصب مجدد بوت لودر گراب به ترتیب تایپ کنیم :

#chroot /mnt/sysimage

#grub –install /dev/hda

با این فرمان بوت لودر GRUB بر روی نخستین پارتیشن هاد دیسک شما مجددا نصب شده و با خروج از خط فرمان متنی و تایپ دستور exit سیستم  مجددا راه اندازی شده و با کمال خوشبختی میبینیم که بوت لودر گراب بطورت کاملا صحیح نصب شده و در ابتدای روند بوت مثل قبل از شما در مورد انتخاب سیستم عامل لینوکس یا ویندوز سئوال میکند و با انتخاب هر یک از سیستمهای عامل براحتی با آن بوت میشود .

لازم به یادآوری است که این توضیحات برای کسانی کاربرد دارد که قبل از نصب مجدد ویندوز برروی سیستم خود لینوکس ردهت را با بوت لودر پیش گزیده گراب در کنار ویندوز نصب کرده و بدون مشکل با آن کار میکرده اند و فقط اطلاعات مربوط به master boot record سیستم آنان نیاز به بازیابی دارد .

البته در سایر توزیعهای لینوکس مثل زوزه suse‌ و ماندریک Mandrake   هم  که ممکن است از بوت لودر پیش گزیده بنام Lilo  یا لینوکس لودر استفاده کرده باشند هنگام بوت با سی دی اول این سیستمها گزینه هائی برای نصب مجدد Lilo ‌ در اختیار کاربران قرار دارد که با انتخاب گزینه مناسب میتوان به سادگی و در کمترین زمان ممکن با نصب مجدد بوت لودر مربوطه مشکل سیستم را حل نمود .

چرا لینوکس را برگزینیم؟

اگرشما واقعا از انجام کارهای هوشمندانه با رایانه خود لذت می برید، لینوکس یک سیستم عامل رؤیائی برای شما خواهد بود . چرا که لینوکس از جنبه های فراوان برتر و جذابتر از سیستمهای عامل دیگر است . لینوکس براستی بهشت علاقمندان و کاوشگران و برنامه سازان کامپیوتری است .

لینوکس ضمن اینکه انقلابی در صنعت نرم افزارهای آزاد محسوب میشود به تدریج انحصار را از رقبای تجاری خود میرباید و میرود تا به تحدیدی جدی برای شرکتهای بزرگی همچون مایکروسافت که فقط به فکر کسب درآمد بیشتر از راه فروش نرم افزارهای خود هستند بدل شود .

در ابتدای پیدایش صنعت کامپیوتر هیچیک از برنامه نویسان به فکر پرکردن جیب خود از پولهای بادآورده نبودند ، بلکه درست برعکس آنان معتقد بودند که علم و دانش فقط از راه به اشتراک گذاشته شدن میتواند رشد کند . در طول سالها شاهد تحولات عظیمی در علوم بوده ایم که همه مرهون تلاش دسته جمعی و گروهی دانشمندان بوده اند اما هم اینک و دست کم در طول چند دهه گذشته شاهد بوده ایم که افرادی با اهداف صرفا مادی دانسته های خویش را در صندوقچه ها پنهان کرده اند تا آن را به بهائی گزاف به دیگران بفروشند . البته اینکار یعنی کسب درآمد از طریق کسب فن آوری اصلا اشکالی ندارد اما اشکال عمده و اساسی وقتی خود را نشان میدهد که کسی نخواهد درقبال ارائه تکنولوژی در مورد نحوه پیدایش و توسعه آن یا چگونگی عملکرد دقیق آن توضیح لازم ارائه بدهد .

در این شرایط سطح توسعه تکنولوژی منحصر به افرادی می شود که آنرا دردست دارند و بعنوان اسرار محرمانه از آن حفاظت میکنند و اشکال اینکار اینجاست که هر فرد یا گروه به تنهائی صاحب یک فکر و اندیشه محدود است و اگر قرار باشد دانش در یک مجموعه زندانی شود مسلما از توسعه پایدار دور خواهد شد . و ما هم اکنون نتایج این عقب ماندگی در توسعه و بهینه سازی را بصورت گزارشات فراوان در مورد تهدیدات امنیتی جدیدی که متوجه سیستم عامل ویندوز است مشاهده میکنیم .

 

چیزی که لینوکس و نرم افزارهای آزاد یا open source‌ را بر سایر سیستمهای تجاری برتری می بخشد این است که کدهای نوشته شده در لینوکس و نرم افزارهای مرجع باز بصورت رایگان و کاملا آزاد در اختیار همگان قرار دارد  و هر فرد در هرنقطه از جهان میتواند باتوجه به دانش و سلیقه خود آنرا بهبود بخشیده ، حاصل کار خویش را برای دیگران به اشتراک بگذارد و یا برای خویش نسخه ای دارای مشخصات مورد نظرش را تدارک ببیند .

بهمین دلایل ساده است که هم اینک تنوع و تعدد توزیعهای لینوکس موجود در جهان به حدی است که روزی را نمیتوان یافت که یک نسخه جدید یا اختصاصی شده آن با یک نام جدید و منحصر بفرد توسط یک نفر یا گروهی از افراد پا به عرصه وجود نگذارد.

براستی رمز موفقیت لینوکس در دنیای آینده ، آزادی - خلاقیت – و امکان تبادل دانش و افکار خواهد بود .