کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

Autopakage ابزارآینده نصب برنامه ها در گنو/ لینوکس

autopakageهمه علاقمندان لینوکس میدانند که تکنولوژیهای نصب بسته های نرم افزاری در توزیعهای مختلف لینوکس متفاوت است و مهمترین آنها در حال حاضر تکنولوژیهای RPM  و APT و Gentoo's portage  هستند که به مرور در توزیعهای لینوکس مرتبط با خود بومی شده اند .

این فناوریها که گامی بلند در توسعه نرم افزاردر لینوکس محسوب میشوند با توسعه روزمره خود اشکالات عمده ای همچون مشکل عدم شناسائی و بسته های وابسته dependencies را با پبدا کردن خودکار این بسته ها و مشکل کاربرپسند نبودن محیط متنی خود را با رابطهای گرافیکی متنوع  پشت سرگذاشته اند و ضمنا ابزارهای جایگزین متنوعی نیز برای هریک از آنها همچون Conary  و Zero install و Sorcery   بوجود آمده و توسعه یافته است .

لیکن با توجه به تنوع بسیار زیاد توزیعهای لینوکس همیشه این مشکل وجود دارد که یک بسته نصبی باینری که برای یک توزیع لینوکس خاص کامپایل شده در توزیعهای دیگر و حتی در نسخه های متنوع از همان توزیع اختصاصی خود هم به دلائلی همچون عدم وجود یا تطابق glibc symbols یا C++ ABI و .... به درستی نصب نمیشود .

ضمنا ممکن است در توزیعهای مختلف از توابع کتابخانه ای libraries با نامهای متفاوت استفاده شده باشد و چون سیستمهای نصبی حال حاضر مثل RPM  و APT  برای یافتن ملزومات جانبی یک نرم افزار هنگام نصب یا همان  dependencies  در مسیرهای مشخص شده در بانک اطلاعاتی خود جستجو میکنند این مشکل همچنان باقی خواهد بود .

با ابداع تکنولوژی  Autopakage  کل سیستم برای پیداکردن Dependencies  ها اسکن و جستجو میشود.

تیم توسعه Autopakage  معتقد است که توسعه نرم افزار با یستی جدا از دغدغه قابلیت نصب آن در محیط های  رومیزی desktop  متنوع صورت پذیرد و وظیفه هماهنگ کردن سیستمها با همه نرم افزارهای کاربردی قابل نصب با تکیه بر یک دستورالعمل واحد انجام شود که هم پدیدآورنده نرم افزار کاربردی و هم توسعه دهنده توزیعها و محیطهای دسکتاپ پایه لینوکس باید از آن تبعیت کنند .

این روش نصب امکان آنرا فراهم میکند که هرکاربر معمولی لینوکس بدون داشتن مجوز سطح مدیریت سیستم بتواند نرم افزار کاربردی مورد علاقه اش را در دایرکتوری شخصی Home  خود نصب  و از آن استفاده کند بدون اینکه به کل سیستم آسیبی وارد کرده یا حریم امنیتی خاصی را نقض کرده باشد. و ناگفته پیداست که از این روش حتی مدیر سیستم هم میتواند برای آزمایش نرم افزار قبل از نصب بر روی حساب کاربری مدیر سیستم استفاده کند .

در حال حاضر  بسته های نرم افزای Abiword  و GIMP و Inkscape  و چندین و چند پروژه دیگر از این پروژه در روش نصبی نرم افزارهای خود تبعیت میکنند .

هر چند که به نظر میرسد این تکنولوژی با توجه به قابلیتهای بی نظیرش میبایست خیلی زودتر از اینها دنیای لینوکس و متن باز را تسخیر مینمود اما از هم اینک آینده روشنی برای آن متصور خواهد بود .

لینک سایت تخصصی Autopakage

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد