کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

اخبار دنیای لینوکس و اوپن سورس

gnuمنبع : ماهنامه شبکه - شماره 56
 ● دومین نشست آموزشی گروه کاربران لینوکس ایران (LUGIR)
 23 تیرماه 84 دومین جلسه آموزشی لاگ‌آی‌آر ایران با حضور اعضا و علاقمندان برگزار شد. نصب و پیکربندی وب‌سرور آپاچی و بررسی میزکارهای Gnome و TKDE عناوین آموزشی این جلسه بودند. معرفی و آشنایی با لاگ‌ها و مخصوصا لاگ‌آی‌آر ایران (LUGIR) و جلسه پرسش‌وپاسخ با حضور دکتر خوانساری مدیر طرح ملی لینوکس فارسی، دیگر برنامه‌های این نشست بودند. لازم به‌توضیح است که لاگ‌ها (linux User Group) به گروه‌هایی غیر‌انتفاعی از کاربران لینوکس اطلاق می‌شود که جهت آشنایی، تبادل نظر و انجام پروژه پیرامون سیستم عامل گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد تشکیل می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این لاگ، می‌توانید به آدرس www.LUGIR.org مراجعه کنید .
 
 ● نسخه 0.60 توزیع ایرانی پارسیکس
 سایت رسمی پروژه پارسیکس گنو/لینوکس از آماده شدن نسخه 0.60 توزیع زنده پارسیکس خبرداد. پارسیکس یک توزیع Live سیستم‌عامل لینوکس است که توسط نیروی متخصص داخلی با هدف تهیه سیستم‌عاملی بومی و فارسی توسعه می‌یابد. ویژگی‌های نسخه جدید عبارتند از :
 استفاده از جدیدترین بسته‌های نرم‌افزاری مانند محیط‌ گرافیکی Gnome 2.10.1 ، Firefox 1.1.4 مجموعه اداری OpenOffice 1.1.4، ویرایشگر گرافیکی GIMP 2.2.8، واژه‌نامه انگلیسی- فارسی xFarDic 0.6.5 همچنین در این نسخه تغییراتی در ظاهر و شکل آیکون‌ها و پنل پارسیکس به‌وجود آمده است. نشانیwww.Parsix.ir شامل مطالب بیشتری برای علا‌قمندان است.
 
 ● توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر لینوکس برای کامپیوترهای Palm
 مدیر اجرایی شرکت PalmSource در کنفرانس teleconference از توسعه سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مبتنی بر لینوکس برای کامپیوتر و گوشی‌های Palm توسط این شرکت خبرداد. McVeigh با اشاره به عرضه نرم‌افزارهای سیستم‌عامل Palm برای گوشی‌های تلفن‌همراه در تابستان سال آینده، از تغییر سیاست‌های شرکت و حرکت به سوی توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس مانند reo smartphone و Tungsten PDA خبر داد.
 
 ● استفاده گسترده توسعه‌دهندگان جاوا از نرم‌افزارهای اپن‌سورس
 بیشتر کاربران جاوا به‌صورت گسترده‌ای از نرم‌افزارهای اپن‌سورس استفاده می‌کنند. براساس گزارش Evens Data ، تقریبا هشتاد درصد کاربران حرفه ای و هفتادوسه درصد کابران عادی جاوا برای توسعه ابزار خود از نرم‌افزارهای اپن‌سورس استفاده می‌کنند. از این گذشته کاربران جاوا به استفاده از لینوکس در برنامه‌های امنیتی خود اعتقاد عجیبی دارند. به‌طوری‌که هشتاد درصد کاربران، استفاده از لینوکس را برای اطمینان از امنیت برنامه خود کافی می‌دانند. این گزارش همچنین می‌افزاید در سطح عمومی فناوری .Net مایکروسافت همیشه با اندکی فاصله بالاتر از جاوا قرار داشته است، اما در کمال تعجب شاهد هستیم در محیط‌های حرفه‌ای نسبت به‌کارگیری جاوا به شصت درصد Net. می‌رسد.
 
 ● مهاجرت ناول به‌سوی لینوکس دسکتاپ
 شرکت ناول در ادامه حرکت خود به‌سوی نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز، از مهاجرت 6 ‌هزار کارمند خود از ویندوز به لینوکس رومیزی خبر داد. بر اساس این گزارش، بر روی صد درصد سیستم‌های کارکنان این شرکت، سیستم‌عامل لینوکس نصب شده است و بیش از هشتاد درصد کارکنان، به‌صورت داوطلبانه فقط از لینوکس استفاده می‌کنند. در این گزارش همچنین آمده‌است که اکثریت این کارکنان از توزیع لینوکس دسکتاپ NLD9، برای کارهای روزمره استفاده می‌کنند و برخی از مهندسان شرکت نیز برای استفاده از محیط‌های توسعه، توزیع 9.3 Suse را ترجیح می‌دهند. OpenOffice.org برنامه اداری محبوب کارکنان این شرکت است .
 
 ● مخالفت پارلمان اروپا با نرم‌افزارهای انحصاری
 پارلمان اروپا در نشست خود در روز ششم جولای با قانون نرم‌افزارهای Patent مخالفت کرد . به‌وجود آمدن محدودیت برای سازمان ها، بسته شدن باب خلاقیت و نوآوری در عرصه تولید نرم افزار، و ایجاد محدودیت برای دانش بشری با نرم‌افزارهای انحصاری، دلایل پارلمان اروپا برای مخالفت با Patent عنوان شده است. بی‌شک این رای شروع بسیار خوبی برای نرم‌افزارهای بازمتن و توسعه نرم‌افزارآزاد در اروپا خواهد بود .
 
 
 ● مایکروسافت و اپل در مواجهه با LAMP
 تحلیل رفتارهای مایکروسافت، از احساس تند و برتافته این شرکت در مقابل فناوری LAMP خبر می‌دهد. ابزار و یوتیلیتی‌های مدیریتی جدید ویندوزسرور مایکروسافت که قابلیت‌های پویایی را در اختیار کاربران می‌گذارد و همچنین طرح TCO ، دو سیاست بیل‌گیس و همکارانش در مقابله با حرکت سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌سوی تکنولوژی‌های LAMP است. راهکار اپن‌سورسLAMP که سرنام واژه‌های Linux،Apache،MySQL ، و PHP/Python/Perl است، گزینه اول بسیاری از سازمان‌هایی است که به‌دنبال یک راهکار ارزان قیمت، جامع‌، یکپارچه، و با امنیت بالا برای سرویس‌دهنده وب خود هستند. مایکروسافت طرح (TCP(Total Cost of Ownership که مبتنی بر کاهش قیمت کل سرویس‌های این شرکت همراه بسیاری ابزار رایگان و خدمات پشتیبانی است، را در دستور کارنمایندگی‌ها و مراکز خدماتی خود در آینده‌ای نزدیک قرار داده است. اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این حرکت‌های مایکروسافت نتیجه نخواهد داد. چرا که کاربران LAMP تنها به‌خاطر ارزانی این محصول به‌سراغ آن نرفته‌اند و دلیلی وجود ندارد که از راهکار جامع و قدرتمند اپن‌سورس دست کشیده و باز به‌سوی مایکروسافت تمایل پیدا کنند. ولی سیاست اپل در مقابل LAMP جالب به نظر می‌رسد. LAMP نه تنها هیچ‌گونه خطری برای اپل ندارد، بلکه به نوعی کمک به توسعه و بازار این شرکت خواهد بود. آپاچی، MySQL و PHP/Perl/Python بر روی سکوی سیستم عامل اپل قابل اجرا بوده و با OSX کاملا سازگار می‌باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد