کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

راه اندازی انواع اسکنربا پورت usb در محیط لینوکس

همانطوریکه میدانید این روزها بازار اسکنرهای پورت usb  به طرز چشمگیری داغ شده و انواع و اقسام اسکنر توسط شرکتهای تولید کننده به بازار عرضه میشوند . به دلیل اهمیت کار با دستگاههای اسکنر در محیط لینوکس مقاله حاضر برای راهنمایی کاربران تهیه گردیده و امید است مفید واقع گردد .

نخستین نکته ای که برای درست کار کردن اسکنر شما در محیط های گنو / لینوکس لازم است انجام گیرد درست شناسایی شدن پورت usb  در محیط لینوکس و وجود برنامه های کاربردی لازم برای تشخیص صحیح اسکنر و آماده بکار نمودن آن مثل sane  و یا xsane  است . این دو برنامه در اغلب توزیعهای پیشرفته لینوکس موجودند و در صورتیکه موقع نصب لینوکس اسکنر به کامپیوتر متصل بوده و روشن باشد بطور خودکار نصب و پیکربندی میگردند لیکن در صورتیکه این برنامه ها قبلا نصب نشده باشند شما میتوانید به راحتی آنها را از روی سی دی های لینوکس خود نصب و یا پس از داونلود نمودن از سایت   http://www.mostang.com/sane  نصب نمایید .

با وجودیکه امروزه اغلب اسکنر های موجود در بازار توسط برنامه xsane  پشتیبانی شده و برروی لینوکس بخوبی کار میکنند ولی مهمترین نکته ای در هنگام انتخاب و خرید یک اسکنر برای کار در محیطهای گنو/لینوکس لازم است در نظر گرفته شود سازگاری آن بوده و این نکته را میتوان به سهولت در سایت های تخصصی سخت افزارهای لینوکسی مثل http://www.linhardware.com  و یا سایت http://www.mostang.com/sane  بررسی نمود و قبل از خرید مدل و مارک مناسب را انتخاب کرد .

پس از انجام این مقدمات باید دستگاه اسکنر خودرا به یکی از پورتهای usb  کامپیوتر متصل نموده و آنرا روشن نمایید .

چون اکثر اسکنرهای مدرن امروزی نیاز به هیچگونه پیکربندی ندارند به محض روشن کردن اسکنر متصل شده به سیستم میتوان با هر نوع برنامه گرافیکی که قابلیت شناسایی و کار با اسکنر را داشته باشد مثل Gphoto  و یا GIMP  اقدام به شروع اسکن مدارک مورد نظر نمود و این برنامه ها بطور اتوماتیک دسترسی آسان و فوری به اسکنر را میسر مینمایند.

لازم به توضیح است که در اغلب توزیعهای پیشرفته لینوکس مثل mandrake  و suse  و ... به محض روشن کردن اسکنر متصل به سیستم یک آیکون با نام sane  برروی دسکتاپ پدیدار میگردد و چنانچه اسکنر خاموش یا از سیستم جدا گردد این آیکون که نمودار تشخیص اسکنر توسط سیستم میباشد از روی دسکتاپ محو خواهد شد . در صورتیکه این آیکون برروی دسکتاپ شما ظاهر نگردید یا اسکنر با وجود اقدامات فوق باز هم کار نکرد دلیل آن میتواند یکی از موارد باشد .

1.          ممکن است برنامه های لازم برای نشان دادن این آیکون یعنی برنامه dynamic  و hotplug  برروی سیستم شما نصب نشده باشد و باید آنها را از روی سی دی نصب نمایید .

2.          ممکن است برنامه sane  یا xsane  را همانطوریکه اشاره شد نصب نکرده باشید . پس لازم است این برنامه و لوازم آنرا نصب نمایید .

3.          ممکن است اسکنر شما اسکنر پورت usb  نباشد زیرا این آیکون فقط برای اسکنر های پورت usb  به نمایش در میآید .

4.          برنامه xsane  قادر به تشخیص نوع اسکنر نمی باشد . در این صورت امکان دارد انتخاب نوع اسکنر یا تنظیمات مورد نیاز برای کار آن در برنامه sane  انجام نشده و برنامه آمادگی کار با اسکنر موجود را نداشته باشد .

چون اغلب اسکنر های مدرن امروزی اسکنر پورت  usb  بوده و بدون نیاز به کوچکترین تنظیمی بخوبی کار میکنند این مشکل به ندرت بروز میکند و فقط در مورد اسکنرهایی که هنوز از طریق برنامه sane  در لینوکس پشتیبانی نمیشوند ممکن است مشکل ساز شود . در اینصورت هم امکان جستجو در سایتهای تخصصی سخت افزار لینوکس و یافتن راه حل عملی و ساده برای کار با هر نوع خاص از اسکنر مورد نیاز وجود خواهد داشت  .

لازم به توضیح است که در بعضی توزیعهای مشهور لینوکس مثل لینوکس مندریک و لینوکس  زوزه   برنامه های گرافیکی کارآمدی برای نصب و پیکربندی اسکنر وجود دارد مثل  scanerdrake  و یا yast  . این برنامه ها بطرز چشمگیری کار با انواع دستگاههای اسکنر را تسهیل نموده و کاربران را به سوی محیطی آسان و سهل الاستفاده راهنمایی مینمایند .

 

نظرات 2 + ارسال نظر
فرید شنبه 6 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 11:03 ق.ظ http://oshagh.net

سلام؛من با لینوکس بیشتر کار می کنم چون نصب آن و همچنین مدیریت مشکلاتی دارد و تصمیم داشتم در سایت آموزش کوچکی بدهم لذا از مطالب ارزنده شما با ذکر ماخذ استفاده خواهم نمود:موفق باشید

حسام یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام خسته نباشید
از وبلاگ خوب شما تشکر می کنم
من لینوکس رو نصب کردم و بعد ویندوز رو بعد از چند وقت لودر لینوکس رو نصب کردم حالا وارد نمی شه و این پیغام رو می ده
rfs:cant find ext3 filesystem onder ide0
mount:error22 mounting est3 flags mounted dev son /dev
لطفا منو راهنمایی کنید در ضمن من از لینوکس چیز زیادی نمی دونم
مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد