کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

نکات مهم و کاربردی برای کاربران جدید لینوکس

چون اصولا مبانی سیستمهای عامل یونیکس و لینوکس و سیستم فایل این سیتمهای عامل قدرتمند کاملا با ویندوز متفاوت است در این مجال سعی دارم تا با ذکر چند نکته کاربردی و آموزنده برای کاربرانی که اولین بار قصد نصب سیستم عامل لینوکس و آزمایش آن را در کنار ویندوز دارند باب تازه ای را باز نموده و از واهمه ای که در اولین گام حرکت بسوی لینوکس برای اینگونه کاربران وجود دارد پیشگیری نمایم.

لازم به ذکر است که دراین مقاله به نکات کلی و کاربردی پرداخته میشود و برای مطالعه بیشتر در زمینه نصب انواع توزیع لینوکس یا کار با سیستم عامل میتوان به مقالات تخصصی تر این وبلاگ یا سایر سایتهای آموزشی لینوکس مراجعه کرد .

نکته 1 : اگر درنظر دارید سیستم عامل لینوکس را در کنار ویندوز نصب نموده و از هردوسیستم عامل در کنارهم و بصورت دوره ای استفاده کنید لازم است حتما نکاتی را درنظر بگیرید تا از پاک شدن تصادفی ویندوز یا از دست دادن اطلاعات باارزش شما جلوگیری شود و یکی از مهمترین این نکات نحوه صحیح ایجاد پارتیشن با فرمت مناسب لینوکس (ex3   ویا ex2‌ و  ..... ) برای نصب لینوکس در محلی از فضای خالی یا پارتیشن بندی نشده هارد دیسک است .

در اغلب موارد کاربرانی که برای نخستین بار اقدام به نصب لینوکس مینمایند بدون مطالعه قبلی و صرفا به تکیه بر تجربیات قبلی کار باسیستم عامل ویندوز اقداماتی انجام میدهند که به ازبین رفتن فایلهای مهم یا پاک شدن ویندوز منجر میشود و این در حالی است که تنها دانستن چند نکته کوچک میتوانست آنها را از این دردسر بزرگ رهائی بخشد .

توجه داشته باشید که بهترین گزینه برای کاربران مبتدی لینوکس این است که یک فضای پارتیشن بندی نشده هارد دیسک خود را با حداقل فضای 3 گیگابایت در هنگام نصب لینوکس داشته و در هنگام نصب لینوکس در مرحله پارتیشن بندی و ایجاد فایل سیستم های لینوکسی مثل ROOT  و BOOT  و SWAP  و HOME‌ و USR‌ از آن قسمت استفاده نمایند تا حداکثر امنیت برای اطلاعات قبلی موجود برروی سیستم تامین گردد .

نکته 2: سیستم عامل لینوکس برخلاف سیستمهای عامل خانواده redmond‌ (مثل ویندوز مایکروسافت) خود را تنها سیستم عامل موجود در جهان ندانسته و بجهت احترام و ارج نهادن به تصمیم کاربران امکان نصب مجزا یا در کنار هرنوع سیستم عامل دیگر را بدون آسیب رساندن به سیستم عامل قبلی یا اختلال در کار آن فراهم میکند. ولی ویندوز پس از نصب بر روی سیستم هرنوع سیستم عامل دیگر غیر هم خانواده خود را از کار خواهد انداخت .

نکته3: برای نصب لینوکس در کنار ویندوز ابتدا ویندوز و سپس لینوکس را نصب کنید چون همانطوریکه گفته شد ویندوز در صورتی که بعد از نصب هر سیستم عامل دیگر نصب گردد برنامه بوت لودر خود را در قسمت master boot record -MBR  هارد دیسک رونویسی کرده و جریان طبیعی بوت لینوکس شمارا متوقف خواهد کرد . البته جلب است که بدانید ، اگر شما در آینده یک کاربر نیمه حرفه ای لینوکس شوید خواهید توانست به سهولت برنامه آغازگر سیستم یا بوت لودر لینوکس خود را چه GRUB باشد چه LILO  از نو نصب و تنظیم کرده و بدون نیاز به نصب مجدد لینوکس و ظرف کمتر از چند ثانیه آنرا پس از نصب ویندوز به روز اول بازگردانید .

نکته 4 : قبل از نصب لینوکس در کنارویندوز حتما هارد دیسک خود را بابرنامه scandisk‌ مورد بازبینی قرار دهید تا احیانا خطاهای موجود برروی هارد دیسک در خلال نصب لینوکس و پارتیشن بندی قسمتی از آن برای این سیستم عامل جدید موجب بروز خطا یا از دست داده داده ها نگردد . البته باید دانست که این عمل در خلال نصب لینوکس توسط همین سیستم عامل انجام میشود ولی انجام آن قبل از شروع مراحل نصب لینوکس اکیدا در محیط ویندوز توصیه شده است .

نکته 5 :  درصورتی که بخواهید حداکثر امنیت اطلاعات را در نظر بگیرید اجرای برنامه Defrag  به منظور نظم بخشیدن اطلاعات برروی پارتیشنهای ویندوزی کمک شایانی به شما خواهد کرد و سرعت و کارائی ویندوز شما را هم بهبود خواهد بخشید .

نکته 6 : بعنوان یک توصیه کلیدی و کارشناسانه حتما قبل از نصب هرنوع سیستم عامل ار اطلاعات خود شامل اسناد و نامه ها ی الکترونیکی و بانکهای اطلاعاتی و برنامه ها و .... برروی سی دی یا فلاپی یا درایو شبکه و یا انواع وسائل ذخیره سازی دیگر ... نسخه پشتیبان تهیه کنید تا از دست دادن اتفاقی یک فایل یا برنامه مهم شما را اندوهگین نسازد .

نکته 7 :  توجه داشته باشید که باعنایت به توسعه خارق العاده لینوکس در سالهای اخیر اکنون حتی خواندن و نوشتن و یا تغییر اندازه پارتیشنهای ویندوز از نوع  NTFS  و FAT32   و  FAT  و  ....  در لینوکس پشتیبانی میشود لیکن در صورتی که بخواهید یک پارتیشن ویندوزی را درمحیط لینوکس تغییر اندازه دهید باید برای اطمینان کامل قبلا از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد