کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

به روزرسانی بسته های RPM با ابزار URPMI

درزمانی که کاربران سیستم دبیان لینوکس از مزایای سهولت نصب نرم افزارها توسط تکنولوژی apt-get بهره میبرند کاربران دیگری که از سیستمهای مبتنی بر نصب بسته های نرم افزاری با فرمت rpm‌ استفاده میکنند بعلت مشکلات هنگام نصب هر برنامه ناشی ازلزوم نصب  نرم افزارهای وابسته یا dependencies‌ هنوز در زحمت و رنج بسر میبرند .

مسئله dependency  وقتی بروز میکند که یک نرم افزار هنگام نصب نیاز به وجود توابع یا برنامه های جانبی دیگری برای عملکرد خود روی یک سیستم پیدا میکند . برای مثال نصب برنامه  postfix  که یک برنامه مرتبط با سیستم پست الکترونیک است هنگام نصب نیاز به وجود توابع کتابخانه ای برنامه cyrus-sasl  با نام SASL libraries از قبل نصب شده بر روی سیستم دارد . و برنامه postfix‌ از آن برای کنترل دسترسی کاربران سیستم  ارسال نامه با پست الکترونیک SMTP AUTH. استفاده میکند و بدون آن کار نخواهد کرد .

همانطوریکه در این مثال مشاهده میکنید تا وقتی برنامه وابسته ذکر شده روی سیستم نصب نشود برنامه جدید ما بدرستی کار نخواهد کرد .

کاربران debian linux‌ به سادگی میتوانند با تکیه بر تکنولوژی apt-get  با تایپ دستور خلاصه زیر و باسهولت زیاد این مشکل را مرتفع کنند .

  apt-get  install  cyrus-sasl $

اما یک کاربر سیستم لینوکس مبتنی بر  RPM  بایستی با تکیه بر پیامهای سیستم هنگام نصب یک بسته  RPM   شخصا کشف کند که چه برنامه وابسته ای را نیاز دارد و آنرا بصورت دستی تهیه و بصورت جداگانه برای رفع مشکل هر برنامه خود بطور جداگانه برروی سیستم نصب نماید .

 

توسعه دهندگان سیستم عامل لینوکس مندریک  Mandrake که خود یک سیستم مبتنی بر RPM  میباشد با ابتکار استفاده از یک تکنولوژی ویژه به نام urpmi  بر این مشکل فائق آمده اند و مشکل dependency‌ برای کاربران لینوکس مندریک نیز  مثل دبیان لینوکس تقریبا بطور کامل مرتفع گردیده است .

این ابزار جدید با نام  URPMI  تا حدود زیادی شباهت به سیستم apt-get   در دبیان لینوکس داشته و مشکل نرم افزار وابسته را به کلی حل کرده است . بعنوان مثال کاربران لینوکس مندریک با دستور ساده زیر خواهند توانست در موقعیت مشابهی که در بالا توضیح داده شد به سادگی سیستم خود را برای رفع مشکل dependency‌ و نصب نرم افزار خود را به روز نمایند :

$  urpmi  cyrus-sasl

در موقعیتهای بعدی برنامه urpmi‌ بصورت خودکار برنامه یا فایلهای وابسته dependency  را شناخته و دسته بندی نموده و در محل مناسب نصب خواهد کرد .

به روز رسانی از یک نسخه سیستم عامل لینوکس مندریک به نسخه بعدی آن بدلیل وجود ابزار urpmi   بسیار ساده شده  است . برای اینکار لازم است ابتدا در ابزار   urpmi  محل استفرار نرم افزارهای جدی برای به روز رسانی سیستم (سی دی رام یا هارد دیسک) را مشخص کرده  و دستور ساده زیر  را در مسیر مربوطه اجرا نمود :

$  urpmi --auto-select

با اینکار ابزار urpmi   همه آنچه را نیاز دارید شناسائی کرده  و ابزارهای وابسته  dependencies  را دسته بندی نموده  و سیستم شمارا برای نصب نرم افزارهای موجود در آن مسیر به روز رسانی خواهد کرد . بدین گونه هر نوع برنامه یا کتابخانه وابسته به نرم افزار جدید موقع نصب آن بصورت خودکار شناسائی و نصب خواهد شد .

 

نظرات 4 + ارسال نظر
رها یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 10:27 ق.ظ

سلام
یه ایراد..!!!:
صفحه وبتون خیلی دیر می آد بالا..!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

omid جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:20 ب.ظ

سلام . من می خوام کار کردن با open office calc رو یاد بگیرم . شما مرجع یا کتابی نمی شناسی ؟ در ضمن ممنون از وبلاگ خوبت .
موفق باشی !!!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:42 ب.ظ

چرا نمی نویسید .... من منتظرم

لاچین چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 04:23 ب.ظ

سلام
اقا من با مودم خارجی وصل می شم
اما همه شماره تلفن من رو نمی گیره
آخه من با کد آن می شم
و خط تل من انالوگه
کمکم کنید
از طریق کا پی پی پی آن می شم
۳ شماره اخر منو نمی گیره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد