کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

چرا باید کار در خط فرمان متنی را فرا بگیریم ؟

با ظهور اولین سیستمهای عامل نظیر ام اس داس و یونیکس همه کاربران کامپیوتر و کسانی که مایل به فراگیری علوم کامپیوتر یا کار باسیستمهای رایانه ای بودند میبایست ابتدا فرامین مختلف کامپیوتر را یکی پس از دیگری آموخته و این فرامین را جهت اجرای برنامه ها یا انجام عملیات خاص نظیر کپی فایل، تغییرنام فایلها، فرمت دیسک و .... در محیط متنی تایپ و بکار می بستند .  لیکن با پیدایش سیستمهای عامل جدیدتر خصوصا از زمان ایجاد رابطهای گرافیکی در سیستمهای عامل نیاز به فراگیری این دستورات روز بروز کمتر و کمتر شده تا جائی که در حال حاضر یک کاربر ساده کامپیوتر میتواند بیشتر عملیات مورد نظر خود را تنها با چند کلیک ساده ماوس یا اجرای یک برنامه در محیط گرافیکی ویندوز یا لینوکس براحتی به اجرا گذارد . این موضوع رفته رفته نیاز کاربران را به استفاده از صفحه کلید کامپیوتر و مراجعه به خط فرمان متنی سیستمهای عامل کمتر و کمتر نموده و در پاره ای موارد حتی  لزوم آموزش و پرداختن به این موضوع کاملا به دست فراموشی سپرده شده است و امروزه میتوان کاربرانی را دید که با محیط متنی و خط فرمان command prompt یا shell کاملا بیگانه هستند .

حال این سئوال پیش می آید که آیا براستی عمردستورات متنی و شلهای فرمان متنی به سر رسیده است ؟!!

همانطوریکه میدانید به دلائل زیر جواب این سئوال منفی است :

1-      برخی دستورات و فرامین پایه ای سیستمهای عامل از جمله پیکر بندی اولیه سیستمها و حتی شبکه های کامپیوتری را  هنوز هم فقط در محیط فرامین متنی میتوان به اجرا گذاشت .

2-      اصولا کار در خط فرمان متنی بدلیل اجتناب ازبکارگیری رابطهای گرافیکی که حجم بالائی از منابع سیستم از جمله حافظه را اشغال میکنند بسیار سریعتر و کم خطر تر است .

3-      در واقع کلیه برنامه های اجرائی در محیط گرافیکی به نحوی پس از اخذ دستورات ویژوال یا بصری از کاربر همان فرامین متنی را برای انجام عملیات خود در پس زمینه اجرا میکنند و چه بسا بدلیل ایرادات موجود در نرم افزارها گاهی این دستورات یا به کندی اجرا شده و یا آنها را به درستی نیز اجرا نمی نمایند .

4-      کار در محیط فرمان متنی و اجرای دستورات در محیطهای shell از جمله نیازهای اصلی مدیران سیستم و کاربران پیشرفته کامپیوتر است و هیچگاه به کلی منسوخ نخواهد شد .

5-      برخی سیستمهای عامل همچون  لینوکس با وجود توسعه چشمگیر رابطهای گرافیکی نظیر KDE و GNOME و 000 هنوز به فرامین متنی وابسته اند و بدون دانستن این فرامین نمیتوان از این سیستمها بطور کامل و موثر بهره برد .

امیدوارم این مقدمه و دلائل بسیار دیگری که برای استفاده از محیط فرمان متنی خصوصا در مورد لینوکس  وجود دارند همه دوستان را به آموختن کامل و استفاده از این دستورات آن هم بصورت حرفه ای ترغیب نماید . به نظر من هر فرد پس از مدتی کار با خط فرمان و اجرای دستورات و مشاهده نتایج حیرت انگیز آن پی خواهد برد که کار در این محیط نه تنها مشکل تر از محیط گرافیکی نیست بلکه انعطاف پذیری و امکانات منحصر بفرد خودش را هم بهمراه دارد .
موفق باشید

راهنمائی برای رفع مشکل نصب رد هت 9

دوستی به این وبلاگ آمده و سئوالی در مورد مشکل هنگام نصب رد هت 9 مطرح نمودند .

متن سئوال : من یه مشکلی توی نصب رد هت داشتم اما ماندراک رو به راحتی نصب کردم رد هت من و ماندراک هر دو ورژن ۹ هستن اما رد هت توی صفحه ولکام بعد از فشردن انتر و گذشتن چند صفحه کامپیوتر از کار میفته یعنی هیچ کاری انجام نمیده ممنون میشم کمک کنید.

جواب : در مورد مشکل شما در هنگام نصب لینوکس رد هت ۹ و قفل شدن یا تاخیر بیش از حد سیستم در ابتدای مراحل نصب . اگر درست متوجه شده باشم این همان مشکلی است که من با یک سری سی دی رد هت 8 که قبلا خریداری کرده بودم داشتم و همه مشکل به آسیب دیدن اطلاعات موجود بر روی سی دی های لینوکس ر هت مربوط می شد . باید بگویم شما میتوانید و حتما باید در طی مراحل آغازین نصب رد هت ۹ در همان ابتدا و قبل از شروع نصب گزینه تست مدیا یا همان تست کردن سی دی های نصب رد هت را انتخاب و  سه سی دی شماره ۱ تا ۳ برنامه را با این روش تست کنید . اگر نتیجه تست کلمه - PASS - بود یعنی سی دی ها ایرادی ندارند و بایستی در جائی دیگر بدنبال مشکل بود اما اگر نتیجه تست – FAIL - باشد یعنی اطلاعات موجود برروی این سی دی خراب شده و بایستی یک عدد سی دی برنامه سالم تهیه نمائید .

البته با توجه به تجربه شخصی خودم باید بگویم که سی دی های نصب لینوکس بدلیل فشردگی زیاد اطلاعات موجود برروی آنها بسیا ر آسیب پذیرند و با کوچکترین خش یا ضربه کاملا از بین میروند . پس بیشتر مراقب این سی دی ها باشید .

پاسخ به نظر یک دوست

اصل مطلب :

[email | web]   JraNil

سلام - اول می خواستم بنویسم چه بلاگ خوبی اما وقتی دیدم از مطالب دیگرا استفاده می کنی متاسف شدم.

پاسخ این حقیر :

دوست عزیز منظور و نظر شما را در مورد استفاده از مطالب سایتهای دیگر در این وبلاگ درست نفهمیدم . همانطوریکه می بینید نام این وبلاگ کاوشگر است و اگر دقت کنید می بینید که من اگر گهگاهی مطلبی را علاوه بر مطالب خودم  از جائی آورده ام منبع آنرا هم در زیر آن ذکر نمودم تا شک وشبهه ای برای سایر دوستان فراهم نشود .البته و صد  البته هدف بنده گرد آوری یک مجموعه کامل و بدون نقص یا یک کتابخانه الکترونیکی از  مطالب آموزشی در زمینه لینوکس است و امیدوارم این مجموعه علاوه بر خودم به درد سایر دوستان مشتاق به یادگیری لینوکس هم بخورد و گامی باشد در فراگیری و توسعه این سیستم عامل در کشور عزیزمان ایران . و در هر صورت فکر نمی کنم جمع آوری مطالب مفید در محیط وبلاگ آن هم با هدف توسعه آموزش و یادگیری کار بدی باشد .

از سایر دوستان و خوانندگان این وبلاگ خواهش میکنم نظرات خود را در این مورد حتما در قسمت نظرات درج نمایند تا بنده در مورد ادامه راه با انگیزه بهتر تصمیم گیری نمایم .

منتظر نظرات شما هستم  ..