کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

تنظیمات مهم بایوس BIOS برای نصب لینوکس

بایوس یا   (Basic Input/Output System)  ابزاری است که سخت افزار سیستم را در مرحله آغازین کار سیستم  LOW_LEVEL  و قبل از شروع کار سیستم عامل شناسائی کرده و پس از کسب اطمینان از کارائی آن به سیستم عامل در شناسائی و کار با این سخت افزار کمک میکند .

پیدایش سخت افزارهای اتصال و اجرا PLUG AND PLAY  باعث ظهور نسل جدیدی از بایوسها گردید که شناسائی خودکار سخت افزار ها را بدون نیاز به دخالت کاربر میسر میسازد و در حال حاضر اغلب سخت افزارها از این دسته بوده و از این قانون تبعیت مینمایند .

برای اینکه سیستم عامل لینوکس یا هر سیستم عامل دیگر بتواند با ابزارها یا سخت افزارهای اتصال و اجرا plug and play کارکند و آنها را بدرستی شناسائی نماید امکان شناسائی سخت افزارهای مربوطه باید در بایوس BIOS‌ سیستم تعریف شده باشد .

همانطوریکه میدانید برای تغییر تنظیمات بایوس میبایست در اولین مرحله از آغاز کار یک کامپیوتر دکمه DEL‌ یا F10‌ و F2  یا ESC‌ را فشار داده و منتظر نمایش پنجره تنظیمات آن بمانیم .

نکته 1 : با توجه با انواع متفاوت بایوس کامپیوترهای مختلف و تفاوتهای جزئی در نوع تنظیمات مربوطه در این مجال به توضیحات عمومی و کاربردی اکتفا میشود و خصوصا تاکید من بر قسمتی از اطلاعات بایوس سیستم است که به نام Plug'n'Play OS installed  یا PNP OS installed خوانده میشود .

این گزینه در صورتی که در وضعیت NO  قرار گیرد باعث میشود تا بایوس قبل از سیستم عامل به شناسائی سخت افزارهای اتصال و اجرا پرداخته و به اصطلاح همه بار را برای تنظیم و شناسائی قطعات بردوش سیستم عامل نیندازد .

این تنظیم مهم به لینوکس کمک خواهد کرد تا برخی قطعات  مشکل دار را راحت تر شناسائی نماید .

نکته 2: چون اغلب سیستمهای جدید در بایوس خود امکان تنظیمات خاص برای بوت شدن از طریق سی دی رام را دارند لازم است حتما خصوصا برای نصب لینوکس از روی سی دی این امکان در بایوس سیستم فعال یا Enable‌ گردد .

ضمنا اگر سیستم شما نمیتواند از طریق سی دی رام بوت گردد باید آنرا برای بوت از طریق فلاپی پیکربندی کرد .

نکته 3 :  درصورتی که تمایل دارید از چاپگرهای پورت موازی parallel مثل اغلب چاپگرهای سوزنی در محیط لینوکس استفاده کنید لازم است در قسمت parallel port mode   تنظیمات را به  ECP+EPP‌ و یا حداقل یکی از گزینه های ECP  یا  EPP‌ تغییر دهید و هرگز از گزینه SPP‌ استفاده نکنید مگر اینکه شما در حال استفاده از یک دستگاه پرینتر واقعا قدیمی باشید.

درصورتی که این تنظیمات را برای پرینتر پورت موازی خود انجام ندهید ممکن است پرینتر شما بازهم بتواند در محیط لینوکس به کار چاپ بپردازد لیکن برای شروع کار نیازمند تنظیمات دستی فراوانی خواهد بود که در سطح سیستم عامل باید برای آن صورت گیرد . ضمنا به یاد داشته باشید که قبل از روشن کردن سیستم و انجام این کار بایستی پرینتر به طرز صحیح به سیستم متصل و روشن باشد .

نظرات 1 + ارسال نظر
علی رضا دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 07:42 ق.ظ http://www.mixiran.persianblog.com

سلام خسته نباشید وبلاگ واقعا محشر وعالی دارید من کلی از این مطالب استفاده کردم بازم ادمه بدید باتشکر علی رضا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد