کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

Default boot mode

به طور پیش تعریف شده وقتی یک سیستم مبتنی بر گنو / لینوکس راه اندازی یا بوت میشود ابتدا هسته کرنل و سپس ماژولها و درایورهای سیستمی و پس از آن بقیه سرویسهای مرتبط با بخش سرور و شبکه اجرا شده و به داخل حافظه بارگذاری میشوند و سپس سیستم  یک خط فرمان prompt  برای ورود نام کاربری و کلمه عبور را نشان میدهد که کاربر میتواند با وارد کردن نام کاربری معتبر و کلمه عبور خود به سیستم وارد شود .

اما معمولا این روال چیزی نیست که اغلب کاربران ، خصوصا کاربران خانگی به دنبال آن هستند زیرا افراد اصولا به دنبال رابطهای گرافیکی کاربر که این روزها به سرعت در حال توسعه بوده و بسیاری از کارها را ساده تر کرده میباشند و در این شرایط برای کار با کامپیوتر به کمترین اطلاعات کاربری نیاز خواهد بود .

به همین لحاظ سه مورد از وضعیتهای قابل انتخاب در هنگام بوت شدن سیستم یا boot  mode را که اطلاعات مربوط به تنظیمات آنها در فایل /etc/inittab  با ذکر یک شماره ذخیره شده است در اینجا بررسی مینمائیم.

باید دانست که وضعیتهای مختلف بوت سیستم را اصطلاحا runlevel مینامند و نخستین وضعیت یا  runlevel 1   به معنای وضعیت تک کاربره و متنی میباشد و در این وضعیت لینوکس تنها به تقاضای ورود یک کاربر پاسخ مثبت میدهد و سایرین نخواهند توانست از سیستم بصورت چند کاربره استفاده کنند پس در این وضعیت کلیه سرویسهای شبکه غیر فعال میباشد.

در وضعیت یا runlevel 3  که معمولا در سیستمهای سرویس دهنده پیش گزیده میباشد تمامی سرویسهای شبکه و سرور بارگزاری شده و سیستم کاملا در mode  چند کاربره قرارمیگیرد و برای ورود کاربر به رابط متنی prompt‌ وابسته است.

اما مهمترین وضعیت یا runlevel 5  که امروزه در اکثر توزیعهای رومیزی لینوکس و برخی اوقات در سرورها پیش گزیده میباشد را mode گرافیکی مینامند . چرا که در این وضعیت در صورت نصب و تنظیم بودن کامل X-window  و وجود محیطهای دسکتاپی مثل KDE‌ و GNOME و ... همیشه یک پنجره گرافیکی برای ورود کاربران به نمایش در آمده و پیامد آن ورود به رابط گرافیکی و محیط دسکتاپ انتخابی کاربر میباشد .

ایجاد تغییر در سیستم و انتخاب هر یک از runlevel‌ های فوق به نوع نیازمندیها و انتخاب کاربر مربوط میشود و برای تغییر mode‌ سیستم همه کاری که بایستی انجام گیرد ویرایش فایل /etc/inittab  و تغییر عدد ذخیره شده در خط initdefault  میباشد :

id:3:initdefault:

تغییر دادن عدد 3 به عدد 5 در خط فرمان فوق موجب خواهد شد که سیستمی که در mode غیر گرافیکی و متنی کار میکرده پس از راه اندازی مجدد وارد mode‌ گرافیکی شود  و پنجره های  گرافیکی xdm‌ در هنگام بوت به نمایش در آید .

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر حسین حسینی دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 11:15 ق.ظ

سلام. کاش چند هفته زودتر سایت شما را می دیدم. چون مطالب ذکر شده تا اینجا را قبلا با سختی بیشتر یاد گرفته بودم. البته با دیدن قسمتهای دیگر مطمئن هستم که چیزهای بیشتری یاد خواهم گرفت. به هر حال هدفم از نگارش این پاسخ نسبتا بی ربط تنها تشکر بود برای چیزهایی که شاید از نظر خیلی ها بی ارزش باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد