کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

فرامین متنی لینوکس : دستور کپی cp

استفاده از دستور cp برای کپی کردن فایلها و دایرکتوریها در محیط  shell کاربرد دارد . شکل کلی این دستور عبارتست از :

cp [options] <file|directory> [file|directory ...] <destination>

همانطوریکه مشاهده میکنید پس از تایپ دستور cp و مشخص کردن نوع فرمان کمکی باید ابتدا نام فایل منباء و سپس مسیر مقصد را تایپ نمائیم .

فرمان کپی دارای تعداد زیادی فرامین کمکی یا option  میباشد که چند تا از مهمترین آنها عبارتند از :

-R   برای کپی کردن یک دایرکتوری و حتی دایرکتوریهای خالی

    -iقبل از رونویسی فایلهای همنام موجود در مقصد از کاربر اجازه میگیرد  

-f    بدون اعلام به کاربر کلیه فایلها و دایرکتوریهای همنام موجود در مقصد را رونویسی میکند

   -vتمام عملیات انجام شده توسط فرمان کپی را با جزئیات نمایش میدهد

چند مثال :

cp -i /timages/* images/

 تمام فایلها و دایرکتوریهای مسیرtimages/ را به دایرکتوری images در مسیر جاری کاربر کپی میکند . و بعلت استفاده از فرمان i -  در صورت وجود فایل یا فایلهای همنام در مقصد از کاربر برای رونویسی آن سئوال میکند .

cp -vR docs/ /shared/mp3s/* mystuff/

تمام محتویات دایرکتوری docs را بعلاوه تمام فایلها و دایرکتوریهای موجود در مسیر /shared/mp3s/  به دایرکتوری mystuff/  کپی کرده و گزارش پیشرفت عملیات را ارائه میکند .

cp foo bar

یک نسخه کپی از فایل foo با همان محتویات ولی نام جدید bar در مسیر جاری ایجاد میکند .

 

فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی برای لینوکس xfardic

براستی باید اذعان کرد که تاکنون بجز موارد انگشت شماری مثل پروژه فرهنگ لغات illdic و arax که هریک در هنگام اجرا دارای مشکلات متعددی در توزیعهای متنوع لینوکس میباشند فعالیت مهمی در زمینه توسعه فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی و بالعکس صورت نگرفته است .

جای بسی خوشحالی است که پس از مدتها سکون در این زمینه چند تن از توسعه دهندگان موفق لینوکس در کشور اقدام به ایجاد و توسعه نرم افزار فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی بنام xfardic قابل استفاده در نسخه های مختلف لینوکس نموده اند . البته هنوز راه درازی تا ایجاد یک فرهنگ لغات جامع چند کاره و بی عیب و نقص و دارای بانک لغات مستقل و همه مجوزهای قانونی توسعه و نشر تحت لیسانس نرم افزارهای آزاد GPL وجود دارد ولی این پروژه تقریبا تمام نیازهای اولیه کاربران را برای ترجمه لغات انگلیسی به فارسی به سهولت مرتفع مینماید .

واژه‌نامه فارسی xFarDic یک واژه‌نامه انگلیسی به فارسی است که با استفاده از کتابخانه‌های GTK2، wxWidgets و sqlite برای استفاده تحت سیستم‌عامل گنو/لینوکس توسعه یافته و تحت مجوز GNU/GPL منتشر می‌شود.

(rpm based و debian based)این واژه‌نامه تحت توزیع‌های مختلف سیستم‌عامل گنو/لینوکس قابل استفاده می‌باشد و دارای یک اسکریپت نصب است که کلیه امور لازم جهت آنرا انجام می‌دهد.

انک اطلاعاتی مورد استفاده در این نرم‌افزار، بانک اطلاعاتی مبتنی بر فایل از نوع sqlite می‌باشد که دارای سرعت بالا و حجم بسیار کم است.

لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت این برنامه سودمند به آدرس http://xfardic.sourceforge.net/ مراجعه نمائید .

این برنامه توسط آقایان آلن باغومیان مدیر سایت www.technotux.com و آرمن باغومیان توسعه داده میشود.

افزودن یک دایرکتوری به مسیر جاری یا path

همانطوریکه میدانید اغلب سیستمهای عامل از path یا مسیرجاری سیستم برای آدرس دهی برنامه های کاربردی و سیستمی خود استفاده میکنند ومسیرهای تعریف شده بعنوان path در هنگام اجرای برنامه یا کار در محیط متنی shell سهولت فراوانی را برای سیستم و کاربران آن فراهم می سازد . بعنوان مثال برای اجرای برنامه مرورگر اینترنت موزیلا میتوانیم صرفا با تایپ دستور mozilla در خط فرمان به هدف خود دست یابیم .

این امکان به ما قابلیت و سرعت عمل بیشتری را ارئه نموده و به سیستم در انجام عملیات مختلف کمک میکند.ضمنا بعضی از برنامه های کاربردی را که بطور خودکار نمیتوانیم در مسیر path مشاهده و اجرا کنیم با این شیوه میتوان پیکربندی کرد .

حال این سئوال پیش می آید که مسیرهای ذکر شده را چگونه میتوان نغییر داد.؟

برای افزودن یک دایرکتوریبه مسیرجاری یاpath باید از دستور : PATH=/data/myscripts:$PATH استفاده نموده و برای حذف یک دایرکتوری از مسیر جاری سیستم از دستور PATH=$PATH:/data/myscripts استفاده کنیم.

بدیهی است که مسیر مورد نظر شما مثلا: usr/local/mozilla جایگزین عبارت /data/myscripts خواهد شد .