کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

فایل سیستم دریونیکس و گنو/ لینوکس (2) :

یکی از قابلیتهای ویژه و مهم گنو/لینوکس امکان پشتیبانی از انواع متنوع فایل سیستم هاست . این موضوع لینوکس را قادر میسازد که بخوبی با دیگر سیستمهای عامل غیر هم خانواده خود (مثل ویندوز و ... ) در یک رایانه همزیستی نموده و در کنار این سیستمها نصب و بخوبی کار کند .

تا کنون تقریبا بیش از 15 نوع فایل سیستم شامل ext, ext2, xia, minix, umsdos, msdos,fat ,fat16,fat32, vfat, proc, smb, ncp, iso9660, sysv, hpfs, affs و  ufs و ext3 و reiserfs  بطور کامل و نیز فایل سیستم  ntfs  مربوط به ویندوز های خانواده NT  بصورت محدود توسط هسته لینوکس پشتیبانی میشود و با گذشت زمان بر این تعداد افزوده خواهد شد .

درمحیط گنو/لینوکس مثل یونیکس فایل سیستمهای مختلف از شیوه نامگذاری با حروف انگلیسی مثل (C D E F و ...) تبعیت نمی کنند ، در عوض طبق یک قاعده کلی همه فایل سیستمها در زیر مجموعه یک ساختار درختی مثل ریشه و تنه و شاخه های یک درخت به هم پیوسته به نظر میرسند .

(یک مثال ملموس تر : فایل سیستم فلاپی دیسک فرمت شده در ویندوز FAT  و فایل سیستم فلاپی دیسک فرمت شده در لینوکس معمولا EXT2  و فایل سیستم هارد دیسک در هنگام نصب ویندوزXP یا FAT32  و یا NTFS میباشد و ... ).

همه فایل سیستمهای موجود صرفنظر از نوع آنها توسط هسته کرنل گنو/لینوکس مدیریت شده و هر یک در داخل یک دایرکتوری خاص خود با نام دلخواه یا تعین شده توسط سیستم سوار یا  mount  میشوند . بدینگونه است که محتویات فایل سیستم مذکور در یک دایرکتوری مربوط به خود برای مشاهده و ویرایش در اختیار کاربران لینوکس قرار میگیرد و به این دایرکتوری اصطلاحا mount point  یا نقطه اتصال فایل سیستم گقته میشود .

بدیهی است که امکان اتصال فایل سیستمها در دایرکتوریهای دیگر توسط کاربران و یا قطع ارتباط موقت یا دائم فایل سیستم با نقطه اتصال خود یعنی همان دایرکتوری مربوطه همواره فراهم است و این امر بستگی به سطح دسترسی کاربر به منابع سیستم و یا همان اختیاراتی دارد که مدیر سیستم برای وی تعین نموده است .یعنی یک کاربر معمولی فقط میتواند فایل سیستمی را متصل یا از حالت اتصال خارج کند که اجازه این کار توسط مدیر سیستم یا همان super user  یا administrator  به وی داده شده باشد  و این فرایند همیشه توسط هسته کرنل لینوکس مدیریت و نظارت میشود.

وقتی یک دیسک ذخیره سازی اطلاعات مثل هارد دیسک برای ذخیره کردن اطلاعات توسط برنامه هائی مثل fdisk آماده سازی میشود یک ساختار منطقی (مجازی) شامل چند پارتیشن بر روی آن ایجاد میشود و هر یک از این پارتیشنها به نوبه خود میتواند زیستگاه یک فایل سیستم باشند .

فایل سیستمها نحوه  دسته بندی و سازماندهی فایلها را بصورت یک ساختمان سلسله مراتبی و منطقی بر روی دیسک مدیریت میکنند که شامل دایرکتوریها و لینکها و اقسام دیگر اطلاعات نیز میشود.

در اینجا باید توجه داشت که کلیه ایزار ها و قطعات کامپیوتری که حاوی فایل سیستمها باشند اصطلاحا block device نامیده می شوند ، بعنوان مثال نخستین پارتیشن از نخستین دیسک سخت  معمولی نوع IDE (هارد دیسک) نصب شده در هر کامپیوتر با نام /dev/hda1  (که در ویندوز درایو  : C   نامیده میشود) خود یک block device است .

سیستم های گنو/لینوکس این بلوکها را بصورت ساده و خطی شناسائی کرده و دسته بندی میکند .

مفهوم فایل سیستم همواره ارتباط با سخت افزار سیستم  شما ندارد چرا که بعنوان مثال نحوه مدیریت اطلاعات بر روی شبکه یا NFS  - network file system  نیز نوعی از فایل سیستم مجازی است که میتواند درصورت بر قراری ارتباط شبکه ای در یک دایرکتوری موجود متصل یا mount  شده و درست مثل یک فایل سیستم معمولی از راه دور مورد استفاده قرار گیرد . پس مشاهده میکنید که کنترل کننده های سخت افزاری متنوع و درایوهای گوناگون در نحوه عملکرد فایل سیستم تغییری ایجاد نمیکنند .

باید دانست که نه کاربران کامپیوتر و نه برنامه های کاربردی هیچیک بطور مستقیم  فایلها و اطلاعات موجود بر روی دیسکها را مدیریت نمیکنند و این وظیفه مهم را فایل سیستم به انجام رسانده و رابط فایل سیستم و برنامه های کاربردی یا کاربران هم هسته کرنل kernel سیستم عامل می باشد .

 

منبع : www.tldp.org
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد