کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

فلسفه و مزیت نرم افزارهای منبع باز open source

هرچند اکثر نرم افزارهای رایگان و منبع باز (نرم افزارهائی که کد برنامه نویسی آن به رایگان در اختیار عموم قرار میگیرد) بعدا به لحاظ سرمایه گذاری تجاری توسعه می یابند ولی همواره بعنوان یک نرم افزار رایگان قابل دسترسی و داونلود شدن و استفاده می باشند .

منبع باز صرفا به معنای رایگان بودن نرم افزار نیست ، بلکه فلسفه آن بیش از اینها ارزش دارد . منبع باز بودن نرم افزار باعث آشکار شدن و تطبیق پذیر شدن آن با شرایط  و نیازهای افراد و شرکتهای مختلف میشود که در محصولات تجاری دارای منبع بسته مشاهده نمیشود.

تعدادی از افراد خصوصا آنهائی که عادت کرده اند یک نرم افزار را از یک فروشنده بزرگ خریداری کنند تصور می کنند که کد باز نرم افزار منبع باز به مزاحمین کامپیوتری و هکرها و کراکرها امکان میدهد منافذ ورود به سیستم را پیدا کنند و از آنها سوء استفاده نمایند و بهمین دلیل بر این باورندکه محصولات بصورت منبع باز امنیت کمتری دارد .

البته بخش نخست این سخن صحیح است ولی استدلال نهائی آنها درست نیست

چون درست است که باز بودن منبع نرم افزار باعث آشکار شدن منافذ امنیتی آن در مدت زمان کم میشود اما این بدان معناست که کدمنبع نرم افزار توسط همگان قابل خواندن و آنالیز شدن است و آسیب پذیری آن به سرعت بیشتری آشکار و گزارش میشود و کارشناسان میتوانند با سرعت بیشتری برای رفع مشکل تلاش نمایند . و این امری است که در نرم افزارهای تجاری منبع بسته به هیچ وجه امکان پذیر نمیباشد .

محیط وب و اینترنت مملو از افرادی است که محصولات دارای منبع عمومی را نصب و آزمایش میکنند و سئوالات و تجربیات خود را در گروههای خبری و حوزه های بحث و گفتگو مطرح مینمایند . در این محیط نقطه ضعف یک محصول منبع باز به سرعت مشخص میشود و نرم افزارها با تعامل اندیشه های مختلف به سرعت تکامل می یابند . در این محیط برخی کاربران مشکل را شخصا رفع مینمایند و کد اصلاحی را به رایگان در اختیار عموم قرار میدهند .

در این محیط شفاف و باز نمیتوان یک مشکل عمده را در یک محصول از نظرها پنهان کرد و بدین ترتیب نقص امنیتی هیچگاه به حال خود گذاشته نمیشود . برنامه نویس چاره ای ندارد جز اینکه سریعا راه حلی برای مشکل پیدا کند .

در مقام مقایسه نرم افزارهای منبع بسته (مثل محصولات شرکت مایکروسافت و سایر شرکتهای تجاری مشابه) هرگز در چرخه فوق قرار نخواهند گرفت و به دلیل در دسترس نبودن کد منبع آنها (و حتی گاهی در دسترس نبودن اطلاعات ساده در مورد فرمت فایل و کارائی آن) اولا هیچ کاربر یا کارشناسی شخصا نمیتواند مشکل نرم افزار را برای خود یا دیگران حل نماید یا به دیگری در حل آن مشکل کمک کند و ثانیا در بهترین شرایط و باتوجه به تعداد کم کارشناسانی که به کد منبع دسترسی دارند و بدلیل عدم تعامل اندیشه ها مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا اشکالات بروز کنند و مدت بیشتری طول میکشد تا این مشکلات رفع شوند .

ضمنا یک نقص امنیتی فقط موقعی برملا میشود که تعداد زیادی از کاربران را تحت تاثیر قرار داده باشد و نتیجه امر مسلما مصیبت بار است و این چیزی است که تجربه بارها و بارها آنرا اثبات کرده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد