کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

توصیه های مهم به کاربران قبل از نصب گنو/لینوکس

چون برخی از کاربران کامپیوتر با تکیه برتجربیات قبلی خود در محیط ویندوز یکراست به سراغ نصب لینوکس رفته و در این بین کم نیستند کسانی که از همان ابتدا بعلت کمی اطلاعات اولیه در مورد گنو/لینوکس و شکست احتمالی در نصب یا پیکربندی یا استفاده ازسیستم بکلی از استفاده بعدی از لینوکس بعنوان یک سیستم عامل برتر مایوس و گاه برای همیشه دلزده میشوند تصمیم گرفته ام تا در این مقاله توصیه های مهم ناشی ازتجربیاتی را که بعنوان یک کاربر لینوکس کسب نموده ام به همه علاقمندان عرضه نمایم . سعی من بر این است که توضیحاتی را که ارائه میکنم حتی الامکان گویا و قابل فهم بوده و در دسته بندیهای جدا قرار گیرد :

warning

1-      توجه داشته باشید که انتقال از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر نیازمند کسب آگاهی اولیه و مطالعه در زمینه نحوه نصب و پیکربندی و راههای رفع مشکلات احتمالی سیستم جدید قبل از اقدام به نصب آن است .


2-      در صورتی که تازه کار هستید ممکن است به کامپیوتر دومی (مثل کامپیوتر یکی از دوستانتان یا اداره و ...) با امکان تماس اینترنتی برای جستجوی اینترنتی و یافتن دستورالعملها یا راه حلهای مورد نیاز برای رفع اشکال سیستمتان پس از نصب اولیه نیاز پیدا کنید .


3-      وضعیت سخت افزارهای موجود درسیستم خود (بخصوص کارت گرافیک و مودم ...) را بطور کامل بررسی نموده و نوع و مدل هریک را یاد داشت کنید تا در انتخاب توزیع لینوکس مناسب از آن استفاده کرده یا طی مراحل نصب و پیکربندی سیستم در جاهای مورد نیاز اطلاعات صحیح را انتخاب کنید و از دردسرهای بعدی دور بمانید .


4-      پس از مشورت با افراد صاحب نظر و انتخاب توزیع گنو/لینوکس مناسب با امکانات مورد نظر خود در سایت تخصصی توزیع لینوکس انتخابی وضعیت سازگاری سخت افزارموجود در سیستمتان را با توزیع مربوطه قبل از نصب بررسی و اطمینان حاصل کنید که همه سخت افزارهای شما ، خصوصا کارت گرافیک تان با آن سازگار هستند .


5-      اکثر مودمهای داخلی یا اینترنال فقط با ویندوز سازگار هستند winmodems اگر چه برای برخی از آنها درایورهای لینوکسی هم نوشته شده ولی استفاده از مودم خارجی external  در لینوکس بعلت عدم نیاز به تنظیمات دیگر توصیه میشود . البته میتوانید قبل از انتخاب و خرید مودم اینترنال از پشتیبانی شدن آن در لینوکس در سایت linmodems.org مطمئن شوید.


6-      همیشه از توزیعهای به روزشده و نسبتا ساده تر شروع کنید و بدانید که برای یک مبتدی استفاده از یک توزیع مشکل تر لینوکس مثل redhat  یا  debian  یا slackware  میتواند عواقب مایوس کننده ای به همراه داشته باشد . توصیه من به شما استفاده از mandriva 10  (mandrake linux)   و یا   SUSE 9.3  است.


7-      قبل از آغاز نصب هر سیستم عامل جدید از اطلاعات مهم و حیاتی خود پشتیبان  بر روی سی دی یا دی وی دی یا فلش درایو یا فلاپی تهیه کنید .


8-      با مطالعه بیشتر روشهای مختلف بوت کردن سیستم عامل جدید خود را اعم از بوت از روی هارد دیسک و بوت از روی سی دی یا فلاپی دیسک بیاموزید تا در مواقع ضروری از این امکان استفاده کنید .


9-      در اولین بارهای نصب تنظیمات پیش فرض سیستم را در نصب نرم افزارها یعنی بسته های نرم افزاری مورد نیاز سیستم انتخاب کنید چرا که یک اشتباه در انتخاب یا عدم انتخاب بسته های مورد نیاز سیستم  میتواند به از دست رفتن کارائی بینجامد .


10-   در حین نصب توزیعهای گنو/لینوکس از کامپیوترخود فاصله نگیرید و در مورد پیغامها و پنجره ها و هشدارهای سیستمی احتمالی  که نشان داده میشود و بیانگر وجود مشکلاتی در نحوه نصب یا سخت افزارها یا پیکربندی است حساسیت بیشتری بخرج داده و با اطلاعات کافی نصب را ادامه دهید .


11-   اگر پس از پایان یافتن نصب اولیه و درصورت وجود چند سیستم عامل در کنار هم د راولین مرتبه بوت شدن سیستم  منوی بوت لودر یا همان منوی انتخاب سیتم عاملها را مشاهده کردید و با انتخاب توزیع لینوکس توانستید وارد رابط گرافیکی کاربر شوید باید بدانید که توصیه های فوق را رعایت کرده و از این پس یک سیستم  مجهز به یک توزیع لینوکس زیبا و کارآمد در اختیار دارید .


12-   به روز رسانی کردن سیستم عامل های خانواده گنو لینوکس و نصب بسته های نرم افزاری جدید این روزها با تکیه بر تکنولوژیهای معروفی همچون RPM و apt-get  (به ترتیب تکنولوژی redhat  و debian)کار نسبتا ساده ای است ، اگر چه همواره امکان دریافت کد منبع و کامپایل کردن شخصی برنامه و نصب دستی آن برای کاربران نیمه حرفه ای و حرفه ای وجود دارد اما این کار را به کاربران مبتدی توصیه نمی کنم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد