کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

رفع مشکل برنامه openoffice 1.1 و نصب فونتهای ویندوزی TTF

یکی از مشکلات کاربران برنامه محبوب openoffice در هنگام نصب فونتهای true type ویندوزی عدم پشتیبانی برخی فونتهای ttf غیر یونیکد نصب شده بر روی سیستم در هنگام استفاده از این برنامه openoffice و عدم امکان اجرا و استفاده از برنامه openoffice پس از نصب اینگونه فونتها در لینوکس میباشد .

در اغلب توزیعهای لینوکس موجود امکان نصب و استفاده از فونتهای زیبای true type وجود دارد ولی پس از نصب اینگونه فونتها کاربران امکان run کردن و استفاده از برنامه های openoffice را از دست داده و بهیچ عنوان نمیتوانند از این برنامه برای کارهای مختلف استفاده نمایند .

این مشکل در اغلب forum ها یا message board های سایتهای تخصصی لینوکس و همچنین در سایت www.openoffice.org توسط کاربران گزارش شده و راه حلهای چندی هم برای رفع مشکل ارائه گردیده است است لیکن اغلب این راه حلها برای کاربران فارسی زبان و استفاده از فونتهای فارسی عملا کاربرد ندارد و همچنان مشکل برنامه به قوت خود باقی است . بدین جهت در این مقاله به ذکر یک راه حل عملی تر و قابل اطمینان یعنی استفاده از فونتهای ttf نوع یونیکد میپردازم .

برای رفع این مشکل لازم است ابتدا کلیه فونتهای true type نصب شده برروی سیستم را که ایجاد مشکل نموده اند از مسیر /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF و یا مسیر های مشابه (نکته : با توجه نوع توزیع لینوکس مورد استفاده شما مسیر اینکونه فونتها ممکن است قدری با مسیر ذکر شده متفاوت باشد ) حذف کرده و سپس اقدام به نصب فونتهای true type یونیکد در مسیر مذکور نمائید .

برای داونلود کردن فونتهای زیبای یونیکد از نوع ttf به آدرس www.bornaray.com مراجعه و طبق دستورالعمل نصب فونتهای true type موجود در بخش آرشیو مقالات این وبلاگ نسبت به نصب فونتهای جدید و یونیکد اقدام نمائید .

در این صورت مشکل عدم امکان اجرا کردن و استفاده از برنامه openoffice مرتفع شده و برنامه بخوبی با فونتهای جدید فارسی کار خواهد کرد .

نظرات 2 + ارسال نظر
حمید شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 12:07 ب.ظ

بسیار ممنون -خسته نباشی

رضا چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 09:41 ق.ظ http://linux.schoolnet.ir

اگر کسی پس از انجام کارهای ذکر شده بازهم مشکل داشت و openoffice پس از بالا اومدن crash کرد، پیشنهاد می‌کنم یه بار openoffice رو با root اجرا کنه ! :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد