کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

معنای پیامهای آغازین لینوکس چیست ؟

اولین چیزی که هر کاربر لینوکس هنگام نصب یا هربار بعداز راه اندازی مجدد سیستم مشاهده میکند مجموعه پیامهای متنی است که به سرعت برروی صفحه نمایش ظاهر شده و هر یک حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد سیستم میباشند . در این مجال خالی از لطف نیست که اندکی این پیامها را از نزدیک بررسی و معنای هر یک را جویا شویم .

باید دانست که پیغامهای یادشده در هرسیستم سخت افزاری ممکن است متفاوت باشد و یا هر نسخه از هسته kernel سیستم عامل ممکن پیامهای متفاوتی را نمایش دهد. در این مقاله به اصول این پیامها اشاره شده تا به درک کلی شما از نحوه عملکرد سیستم عاملهای گنو / لینوکس کمک کند .

همانطوریکه دیده اید پیاهای زیادی در هنگام راه اندازی کامپیوتر شما برروی صفحه نمایشگر ظاهر میشوند و این پیامها گاهی آنقدر سریع از جلوی چشمان ما میگذرند که مطالعه و بررسی آنها عملا در همان زمان کم غیر ممکن است . پس باید بدانید که سیستم عامل لینوکس شما یک نسخه از iهمه این پیامها را در فایلی متنی در مسیر /proc/kmsg ذخیره میکند و شما میتوانید بعد از بوت شدن سیستم به مطالعه آن بپردازید .

اولین چیزی که هسته لینوکس پس از لودشدن جستجو میکند نوع کارت گرافیکی و تفکیک پذیری مناسب برای نمایش صحیح کاراکتر ها برصفحه نمایش است .

لینوکس ممکن است برای انتخاب نوع فونت و رزولوشن از شما سئوال کند . بعنوان نمونه در مثال زیر :

Console: colour VGA+ 80x25, 8 virtual consoles Serial driver version

کاربرتصمیم به استفاده از فونتهای استاندارد بزرگتر گرفته تا از وضوح بیشتر در محیط متنی shell‌ بهره ببرد . البته اگر توجه کنید کلمه رنگ colour نوشته شده که بخاطر استفاده این دستور بهمین صورت در ابتدای کار توسط لینوس توروالدز در هنگام طراحی هسته لینوکس بوده است .

در این مرحله لینوکس به وضعیت حفاظت شده protected mode‌ وارد شده و درایورهای پورت سریال بدنبال سخت افزار مربوطه که پورتهای سریال هستند میگردند و آنها را نصب میکنند . ضمنا درایور یا گرداننده قسمتی از هسته یا یک ماژول (برنامه) متصل شونده به هسته سیستم عامل است که ابزارها را کنترل میکند .

Serial driver version 3.95 with no serial options enabled

tty00 at 0x03f8 (irq = 4) is a 16450

tty01 at 0x02f8 (irq = 3) is a 16450

tty02 at 0x03e8 (irq = 4) is a 16450

همانطوریکه در این قسمت پیامها می بینید پورتهای سریال (مشابه com پورتها در داس و ویندوز) با خصوصیاتی مثل شماره پورت و irq‌ پیوند میخورند .

بدنیست بدانید که شماره irq معنای دیگر یک قطعه جانبی متصل شده به سیستم است . و هر قطعه سخت افزار برای شناسائی شده توسط سیستم با آدرسی منحصر بفرد مثل : 0X03f8 آدرس دهی میشود .

پورتهای سریال tty0 و tty1‌ و .... به ترتیب مشابه com1‌ و com2 و .... در ویندوز و داس هستند .

چون معمولا یک پورت موازی به پرینتر وصل میشود نام پورتهای موازی خروجی سیستم مثل پورت پرینتر با LP که مخفف line printer‌ است شروع میشود .

lp_init: lp0 exists (0), using polling driver

هسته کرنل در مرحله بعد کمی اطلاعات در مورد حافظه یا RAM و حافظه جانبی به شما میدهد .

Memory: 63296k/64192k available (2084k kernel code, 62284k reserved, 87228k data)

سپس اطلاعاتی در مورد فلاپی درایو به نمایش در می آید (در اینجا دو فلاپی درایو درسیستم وجود داشته است و نام درایور آنها به ترتیب fd0 و fd1 میباشد) :

Floppy drive(s): fd0 is 1.44M, fd1 is 1.44M

floppy: FDC version 0x90

درمرحله بعد لینوکس بدنبال ملزوماتی مثل کارتهای شبکه و مودم جستجو میکند و آنها را همانند سایر قطعات سخت افزاری شناسائی و برای بهره برداری به سیستم متصل مینماید .

SLIP: version 0.7.5 (4 channels): OK

plip.c:v0.04 Mar 19 1993 Donald Becker (becker@super.org)

plip0: using parallel port at 0x3bc, IRQ 5.

plip1: using parallel port at 0x378, IRQ 7.

plip2: using parallel port at 0x278, IRQ 2.

8390.c:v0.99-10 5/28/93 for 0.99.6+ Donald Becker (becker@super.org)

WD80x3 ethercard probe at 0x280: FF FF FF FF FF FF not found (0x7f8).

3c503 probe at 0x280: not found.

8390 ethercard probe at 0x280 failed.

HP-LAN ethercard probe at 0x280: not found (nothing there).

No ethernet device found.

dl0: D-Link pocket adapter: probe failed at 0x378.

لینوکس همچنین بدنبال هارد دیسک متصل شده به سیستم و پارتیشنهای موجود برروی هارد دیسک شما گشته و آنها را شناسائی میکند : در اکثر توزیعهای جدید مبتنی بر هسته های توسعه یافته لینوکس معمولا فرآیند auto mounting به اتصال خودکار پارتیشنهای موجود برروی هارددیسک شما به سیستم فایل لینوکس کمک میکند و شما را از انجام اموری مثل ایجاد mount point و ماونت کردن پارتیشنها در محل مناسب بی نیاز میسازد .

Partition check:

…. hda: hda1 hda2 hda3 hda4

سرانجام لینوکس شما پارتیشن ریشه root لینوکس را ایجاد یا mount‌ کرده و از این پس هر آنچه متعلق به سیستم شماست و زیر نظر هسته لینوکس اداره میشود در آن قرار میگیرد .

VFS: Mounted root (ext3 filesystem)

سال نو مبارک

عید نوروز و سال نو را به همه هموطنان عزیزم تبریک میگویم

کلیدهای میانبر ضروری محیط لینوکس

نکته 1 : در بعضی از شرایط و مواقع کاری پیش می آید که ما با برنامه هایی روبرو میشویم که به دلایل مختلف از اجرای صحیح روی سیستم سرباز زده و به اصطلاح crash مینمایند . اگر میخواهید اجرای این قبیل برنامه هارا در محیط گنو/لینوکس به سرعت پایان دهید ابتدا کلیدهای ctrl و alt و escape را با هم فشار داده و سپس کرسر ماوس را که بصورت آیکونی شبیه اسکلت تغییر یافته برروی پنجره برنامه متخلف کلیک نماپید . این عمل را اصطلاحا kill یا خاتمه دادن به اجرای برنامه میگویند .
نکته 2 : در صورتیکه مایل باشید از کیبورد خود برای مدیریت سیستم بیشتر استفاده نماپید باید بدانید که ترکیب کلیدهای ctrl و alt و backspace باعث انجام عمل logoff و ترکیب کلیدهای ctrl و alt و delete باعث انجام مراحل راه اندازی مجدد سیستم شما میگردد .
نکته 3 : اگر قسمتی از پنجره برنامه شما از کادر نمایش مانیتور بیرون است و دیدن دکمه های پایین برنامه را غیر ممکن نموده نگران نباشید . در اینگونه موارد با پایین نگاه داشتن کلید alt بوسیله ماوس هر قسمت از پنجره برنامه را که میخواهید گرفته و به نقطه ای مناسب بکشید . همانطوریکه خواهید دید پنجره برنامه جابجا شده و مکانهای غیر قابل مشاهده رویت خواهند شد .