کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

رفع مشکلات نصب کارت صدا در لینوکس

نصب کارت صدا و شناسائی شدن آن توسط سیستم های عامل خانواده گنو / لینوکس میتواند بسیار ساده یا خیلی پیچیده به نظر برسد. بسیاری از کارتهای سازگار با sound blaster  بعلت برخی مشکلات تجاری در حقیقت با درایورموجود در هسته لینوکس برای کارتهای صدای sound blaster سازگار نیستند و برخی دیگر به شکلی آسان و باور نکردنی با این درایور سازگار میشوند.

در هر صورت برای کارت های  صدا در لینوکس درایورهای متعددی وجود دارد . برخی در داخل هسته کرنل و برخی دیگر با نام oss/free driver جدای ازآن  توزیع میشوند و در این مدل از بیشتر کارتهای صدای generic  پشتیبانی میشود .

در زمان نصب سیستم عامل یا هنگام کامپایل کردن مجدد یک هسنه کرنل برای نصب برروی سیستم هر کاربر باید مدل کارت صدای مناسب با آنچه در اختیار دارد و یا مدل درج شده بر روی chipset  کارت صدای خود را به درستی انتخاب نماید ، بعنوان مثال برای کارت صدای sound blaster PCI 64  باید درایور audioPCI chipset  انتخاب گردد .

خیلی به ندرت پیش می آید که مدل کارت صدای شما در لیست سخت افزاری کارتهای صدا که توسط هسنه کرنل پشتیبانی میشوند نیست در اینصورت هم اصلا نگران نباشید !

در اینگونه موارد میبایست نوع دیگری از درایور مناسب با کارت صدای خود را تهیه و نصب کنید .

 دو نمونه از مهمترین درایورهای پیشرفته کارت صدا یکی ALSA  در آدرس  http://alsa.jcu.cz  و OSS/linux  در آدرس http://www.opensound.com   در شبکه وب قابل دریافت است .

ضمنا OSS/linux  یک  محصول تجاری است و به لحاظ برخی محدودیتهای ایجاد شده از سوی سازندگان سخت افزارها برای محصولات مرجع باز در این نوع درایور تجاری از تعداد بسیار زیادتری ازمدلهای کارت صدا پشتیبانی می شود .

]  نکته : از تکنولوژی پیشرفته صدا نوع ALSA بطور داخلی built-in  در هسته های کرنل نسخه 2.6.0 به بالا پشتیبانی میشود .  [

در هر یک از موارد فوق بایستی از بین مدلهای کارت صدای پشتیبانی شده مدل دستگاه خود را یافته و درایور مربوط به آنرا دریافت نمائید . بدیهی است که نصب درایور پس از نصب سیستم عامل بصورت یک ماژول متصل شونده به هسته کرنل و معمولا از طریق اسکریپتهای نصبی آماده ای که توسط ارائه کننده درایور و بهمراه آن عرضه میشود صورت میگیرد و تنها نکته باقیمانده این است که باید قبل از نصب درایور حتما سورس کد هسته kernel source  را برروی سیستم خود نصب کرده باشید .

نظرات 2 + ارسال نظر
حجت چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:25 ب.ظ http://safatooooooo.blogafa.com

با سلام
اول از این همه اطلاعات که به همه میدی تشکر میکنم
میخواستم بدونم چطوری انتی اف اس رو برای لینوکس تعرف کنم اگه لینک فایل رو بهم بدی خیلیخو میشه
قربون شما خدا حافظ

محمدرضا یکشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام
من تو یه سرچ به وبلاگ شما برخوردم و خیلی برام جالب و آموزنده و کلا خیلی غنی بود
ممنون و متشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد