کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

چگونه مشکلات خودرا درمورد گنو/ لینوکس حل کنیم؟

ذکر یک نکته کلیدی در اینجا لازم است و آن اینکه در دنیای اطلاعات همیشه قبل از ما کسانی بوده اند که به یک نکته یا مشکل برخورد کرده و با همت و تلاش خود این مشکلات را مرتفع نموده و یا راه حلهای مربوطه را از کارشناسان امر جویا شده اند و اگر ما نیز بخواهیم مجددا شخصا" به دنبال راه حلی برای حل همان مشکل تکراری بگردیم بجز به هدر دادن وقت و هزینه چیزی عاید خود نکرده ایم . پس به کلیه کسانی که بازبان انگلیسی آشنائی دارند اکیدا توصیه میشود که راه حلهای زیر را بصورت سلسله مراتبی و به ترتیب طی نمایند :

1- جستجوی اینترنت :

در حال حاضر منابع عظیمی از اطلاعات ذیقیمت در مورد گنو/لینوکس در گستره شبکه اینترنت وجود دارد . برخی از مجموعه ها اطلاعات عمومی و برخی اطلاعات تخصصی در اختیار میگذارند ، پس قبل از هرکاری سعی نمائید به جستجوی اینترنت مخصوصا توسط یک موتور جستجوگر عمومی که خدمات اختصاصی جستجوی لینوکس ارائه میکند مثل Google  در آدرس http://www.google.com/linux   بپردازید. شما حتی قادر خواهید بود با موتور جستجوگر پیشرفته گوگل advanced search  جملات کلیدی یا پیغامهای خطای احتمالی نرم افزارهای کاربردی خود را جستجو کرده و راه حل مشکل را به سهولت پیداکنید .

 

2- عضویت در گروههای خبری  Mailing Lists و مطالعه Newsgroups Archives :

نظر به اینکه جستجوی اینترنت میتواند نتایج بیشماری را بدنبال داشته و پاسخ اصلی در بین صدها و گاهی هزاران نتیجه جستجو پنهان بماند و از حوصله کاربرخارج باشد پیشنهاد میشود در صورت عدم موفقیت در رسیدن به پاسخ دقیق و مورد نظر به پالایش نتایج جستجو با روش زیر بپردازید :

مثال: اگرشما بدنبال یافتن اطلاعاتی درمورد نحوه استفاده از بوت لودر GRUB  با پارتیشنهای مینیکس Minix partition  میگردید میتوانید نتایج جستجوی خودرا با بکاربردن جستجوی عبارات خاص مثل  "grub mailing list"  در گوگل محدودتر نموده  و لینکی را که شمارا به لیست پستی Grub  موجود در آرشیو موتور جستجوی گوگل راهنمائی میکند به شرح زیر

 http://mail.gnu.org/pipermail/bug-grub/1999-July/003129.html پیداکنید.

 این گروه های پستی بعنوان مثال میتواند شما را به نتایج نزدیکتر جستجو از جمله نحوه دسترسی به patch  یا بسته نرم افزاری رفع کننده مشکل عنوان شده رهنون شود .توجه داشته باشید که همه آرشیوهای گروههای خبری در موتورهای جستجو لیست نمیشوند بنابراین باید با جستجو در یک آدرس URL خاص مثل mail.gnu.org  یا غیره به نتایج نزدیکتر دست پیدا کرد .

برای حستجو در یک گروه خبری اختصاصی لینوکس گروه خبری Dejanews  با آدرس زیر (http://groups.google.com/googlegroups/deja_announcement.html)  توصیه میشود .

 

3- مطرح کردن سئوال در یک گروه خبری یا لیست پستی Questions to Mailing Lists and Newsgroups :

عضویت در گروههای خبری و لیستهای پستی لینوکس این امکان را به شما میدهد تا در یک بورد شخصی یا عمومی به بیان نظرات خود پرداخته و یا سئوالات خود را برای کلیه اعضاء که ممکن است مشکل مشابه شما را قبلا حل کرده یا راه حلی برای آن داشته باشند مطرح و از پاسخهای سریع و بعضا" بسیار کاربردی بهره مند شوید .

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به آدرس  http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html مراجعه نمائید .

 

4- برقراری تماس با کارشناس یا توسعه دهنده نرم افزار :

در صورت بروز مشکل اساسی در نحوه عملکرد یک نرم افزار تحت گنو/لینوکس توسعه دهندگان آن همواره با ارائه آدرس پست الکترونیک خود که بهمراه مستندات نرم افزار عرضه میشود تمایل خود را به دریافت نظرات کلیه علاقمندان اعلام نموده اند و پاسخهای مقتضی را نیز به فرد یا افراد سئوال کننده ارائه مینمایند . البته توجه داشته باشید که یک کارشناس که روزانه باحجم عظیمی از صدها تا هزاران نامه الکترونیکی روبرو میباشد هرگز تمایل به پاسخ دادن به سئوالات تکراری که در قسمت  FAQs  سایت یا صفحه  اختصاصی  پروژه یا برنامه به آن پاسخ داده شده یا سئوالات پیش پا افتادهای مثل نحوه استفاده از دستور CP  برای کپی کردن فایلها و غیره ندارد و این گونه سئوالات هرگز پاسخ داده نخواهند شد . بنابراین در تنظیم نامه و درخواست توضیحات از مدیران پروژه ها موضوع وقت و اهمیت مطالب را حتما بررسی نمائید .

 

5- استفاده از سرویسهای تجاری و خدمات خاص :

درصورتی که شما کارمند یا کارشناس یا مدیر یک موسسه یا شرکت تجاری هستید و تمایل به دریافت خدمات فنی و مشاوره ای در سطوح  پیشرفته تر گنو/لینوکس میباشید و استفاده از نرم افزارهای خاص از  گنو/لینوکس را باپشتیبانی کامل توسعه دهندگان مطالبه میکنید پرداخت مبالغی بابت حق عضویت و یا خدمات پس از فروش و احتمالا خدمات پیشرفته از نظر پشتیبانی و امنیت توصیه میشود .

با اینکار ضمن پشتیبانی از پدید آورنده گان نرم افزار در توسعه نرم افزارهای آزاد نیز سهیم شده و ضمن دریافت خدمات بسیار پیشرفته و اطمینان از توسعه بعدی نرم افزارها  میتوانید با آسایش خیال به امور جاری موسسه خود بپردازید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد