کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

راه اندازی انواع اسکنربا پورت usb در محیط لینوکس

همانطوریکه میدانید این روزها بازار اسکنرهای پورت usb  به طرز چشمگیری داغ شده و انواع و اقسام اسکنر توسط شرکتهای تولید کننده به بازار عرضه میشوند . به دلیل اهمیت کار با دستگاههای اسکنر در محیط لینوکس مقاله حاضر برای راهنمایی کاربران تهیه گردیده و امید است مفید واقع گردد .

نخستین نکته ای که برای درست کار کردن اسکنر شما در محیط های گنو / لینوکس لازم است انجام گیرد درست شناسایی شدن پورت usb  در محیط لینوکس و وجود برنامه های کاربردی لازم برای تشخیص صحیح اسکنر و آماده بکار نمودن آن مثل sane  و یا xsane  است . این دو برنامه در اغلب توزیعهای پیشرفته لینوکس موجودند و در صورتیکه موقع نصب لینوکس اسکنر به کامپیوتر متصل بوده و روشن باشد بطور خودکار نصب و پیکربندی میگردند لیکن در صورتیکه این برنامه ها قبلا نصب نشده باشند شما میتوانید به راحتی آنها را از روی سی دی های لینوکس خود نصب و یا پس از داونلود نمودن از سایت   http://www.mostang.com/sane  نصب نمایید .

با وجودیکه امروزه اغلب اسکنر های موجود در بازار توسط برنامه xsane  پشتیبانی شده و برروی لینوکس بخوبی کار میکنند ولی مهمترین نکته ای در هنگام انتخاب و خرید یک اسکنر برای کار در محیطهای گنو/لینوکس لازم است در نظر گرفته شود سازگاری آن بوده و این نکته را میتوان به سهولت در سایت های تخصصی سخت افزارهای لینوکسی مثل http://www.linhardware.com  و یا سایت http://www.mostang.com/sane  بررسی نمود و قبل از خرید مدل و مارک مناسب را انتخاب کرد .

پس از انجام این مقدمات باید دستگاه اسکنر خودرا به یکی از پورتهای usb  کامپیوتر متصل نموده و آنرا روشن نمایید .

چون اکثر اسکنرهای مدرن امروزی نیاز به هیچگونه پیکربندی ندارند به محض روشن کردن اسکنر متصل شده به سیستم میتوان با هر نوع برنامه گرافیکی که قابلیت شناسایی و کار با اسکنر را داشته باشد مثل Gphoto  و یا GIMP  اقدام به شروع اسکن مدارک مورد نظر نمود و این برنامه ها بطور اتوماتیک دسترسی آسان و فوری به اسکنر را میسر مینمایند.

لازم به توضیح است که در اغلب توزیعهای پیشرفته لینوکس مثل mandrake  و suse  و ... به محض روشن کردن اسکنر متصل به سیستم یک آیکون با نام sane  برروی دسکتاپ پدیدار میگردد و چنانچه اسکنر خاموش یا از سیستم جدا گردد این آیکون که نمودار تشخیص اسکنر توسط سیستم میباشد از روی دسکتاپ محو خواهد شد . در صورتیکه این آیکون برروی دسکتاپ شما ظاهر نگردید یا اسکنر با وجود اقدامات فوق باز هم کار نکرد دلیل آن میتواند یکی از موارد باشد .

1.          ممکن است برنامه های لازم برای نشان دادن این آیکون یعنی برنامه dynamic  و hotplug  برروی سیستم شما نصب نشده باشد و باید آنها را از روی سی دی نصب نمایید .

2.          ممکن است برنامه sane  یا xsane  را همانطوریکه اشاره شد نصب نکرده باشید . پس لازم است این برنامه و لوازم آنرا نصب نمایید .

3.          ممکن است اسکنر شما اسکنر پورت usb  نباشد زیرا این آیکون فقط برای اسکنر های پورت usb  به نمایش در میآید .

4.          برنامه xsane  قادر به تشخیص نوع اسکنر نمی باشد . در این صورت امکان دارد انتخاب نوع اسکنر یا تنظیمات مورد نیاز برای کار آن در برنامه sane  انجام نشده و برنامه آمادگی کار با اسکنر موجود را نداشته باشد .

چون اغلب اسکنر های مدرن امروزی اسکنر پورت  usb  بوده و بدون نیاز به کوچکترین تنظیمی بخوبی کار میکنند این مشکل به ندرت بروز میکند و فقط در مورد اسکنرهایی که هنوز از طریق برنامه sane  در لینوکس پشتیبانی نمیشوند ممکن است مشکل ساز شود . در اینصورت هم امکان جستجو در سایتهای تخصصی سخت افزار لینوکس و یافتن راه حل عملی و ساده برای کار با هر نوع خاص از اسکنر مورد نیاز وجود خواهد داشت  .

لازم به توضیح است که در بعضی توزیعهای مشهور لینوکس مثل لینوکس مندریک و لینوکس  زوزه   برنامه های گرافیکی کارآمدی برای نصب و پیکربندی اسکنر وجود دارد مثل  scanerdrake  و یا yast  . این برنامه ها بطرز چشمگیری کار با انواع دستگاههای اسکنر را تسهیل نموده و کاربران را به سوی محیطی آسان و سهل الاستفاده راهنمایی مینمایند .