کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

ابزارهای کنترل عملکرد و مانیتورینگ سرورهای لینوکس

cactiهمانطوریکه میدانید کنترل مستمر یک سیستم خدمات دهنده کامپیوتری SERVER  ، خصوصا از جنبه های امنیتی و عملیاتی و دستیابی به راه کارهائی برای رسیدن به حداکثر performance  پایداری و کارائی و جلوگیری از افت کیفیت و سرعت و قابلیتها ، خصوصا در محیطهای بزرگ و پیچیده که با حجم وسیعی از پردازش و تبادل اطلاعات روبرو هستند از جمله مهمترین وظایف مدیران شبکه میباشد.

از این نظر که امروزه به تجربه ثابت شده که سیستم‌های عامل خانواده  GNU/Linux سرورهای بسیار  ایده‌آلی محسوب میشوند لازم است ابزارهای مانیتورینک و کنترل عملکرد سرور لینوکسی مورد بررسی و دقت نظر بیشتری قرار گیرند.

در این زمینه ابزارهای متعدد و کارآمدی همچون RRDtool  و Cacti  و MRTG و .... که هر یک مزایای خاص خود را دارند اما در بین این نرم افزارها میتوان گفت که ساده ترین و بهترین آنها نرم افزار Cacti  است . نصب و پیکربندی Cacti  برای افراد تازه کار بسیار ساده تر و محیط گرافیکی برنامه برای کنترل عملکرد شبکه‌سرورهای لینوکس با نمایش انواع نمودارهای گرافیکی براحتی قابل فهم است.

Cacti امکانات کنترل عملکرد و مانیتورینگ همزمان تعداد زیادی سرورلینوکس ، روترهای سیسکو ، سرورهای ناول نت ور ، و حتی ایستگاههای کاری ویندوز 2000 و XP  را از یک نقطه از شبکه برای مدیر سیستم فراهم میکند .

نصب Cacti  بسیار ساده بوده و حداکثر نیاز به 5 تا 10 دقیقه زمان دارد و طی مراحل نصبی فقط باید یک بانک اطلاعاتی برای استفاده کاکتی در Mysql    تعریف و تنطیمات کوچکی را انجام داد .

 

برای درک بهتر Cacti به توضیحات سایت تخصصی آن در مورد این ابزار توجه کنید:

Cacti is a complete network graphing solution designed to harness the power of RRDTool's data storage and graphing functionality. Cacti provides a fast poller, advanced graph templating, multiple data acquisition methods, and user management features out of the box. All of this is wrapped in an intuitive, easy to use interface that makes sense for LAN-sized installations up to complex networks with hundreds of devices.

علاقمندان میتوانند برای دریافت Cacti  و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.cacti.net  مراجعه نمایند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد