کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

راه حل فراموش کردن password کاربر ریشه root ?

برای همه ما زمانی پیش می آید که مهمترین اطلاعات خود را ار جمله پسورد یا نام کاربری خود در کامپیوتر شخصی یا اداری خود به دست فراموشی می سپاریم . این امر خصوصا برای کسانی که ( مثل بنده ... ! ) برای حصول امنیت بیشتر بطور مکرر و در فاصله های زمانی کوتاه کلمه عبور خود را عوض میکنند گاهی پیش میآید .
سئوال اینجاست که در صورت فراموشی پسورد مهمی مثل پسورد کاربر ریشه یا superuser چه باید کرد ؟ آیا در این صورت ما مجبور می شویم تا سیستم عامل لینوکس خود را دوباره نصب و پیکربندی کنیم و تمامی مشقات نصب و پیکربندی مجدد سیستم را دائما بصورت یک کابوس (خصوصا برای مدیران شبکه و ....) را تحمل کنیم ؟
پاسخ مثل اغلب اوغات که به قابلیت هماهنگ شدن و flexabillity گنو / لینوکس با نیازهای کاربر بر میگردد منفی است .
شما باید بدانید که حفاظت از این اطلاعات کلیدی به حفظ امنیت سیستم شما کمک شایانی میکند اما اگر شما پسورد کاربر ریشه را فراموش کردید نگران نباشید .برای پاک کردن پسورد قدیمی هر یک از کاربران و حتی کاربر ریشه نخست باید از نظر فیزیکی و بصورت کامل به کیس کامپیوتر مورد نظر دسترسی داشته باشید . این را برای این میگویم که کاربران لینوکس تصور نکنند که با انتشار اینگونه مقالات یک راه ساده برای دسترسی راه دور به سیستمها و یا هک کردن ساده آنها از راه دور فراهم میشود و امنیت سیستمهای لینوکس به سادگی به خطر می افتد.
برای پاک کردن پسورد کاربر ریشه ابتدا باید یک عدد دیسکت بوت لینوکس یا سی دی بوت لینوکس خود را در اختیار داشته باشید و از طریق این رسانه ها سیستم خود را بوت نمائید . (طریقه ساخت دیسکت بوت لینوکس در فایلهای متنی متعدد منتشر شده در وب موجود است و سی دی های نصبی لینوکس که اینروزها همگی bootable میباشند به سادگی میتوانند جایگزین آن شوند)
پس از دسترسی به پوسته خط فرمان bash باید ساختار فایل سیستم و همه دایرکتوری های سیستمی لینوکس خود را در یک مسیر دلخواه یا دایرکتوری به نام /mnt/ متصل یا به اصطلاح mount نمائید .مثلا اگر پارتیشن هارد دیسکی که شما لینوکس را برروی آن نصب کرده اید hda8 و نوع فایل سیستم لینوکس شما reiserfs باشد از دستور زیر استفاده کنید :
(بدیهی است که فایل سیستمهای متعددی از جمله reiserfs وjfs و ext2 و .... در سیستمهای مبتنی بر گنو / لینوکس استفاده میشوند که مهمترین و به روز ترین آنها دومورد اول میباشد).
mount -t reiserfs /dev/hda8 /mnt #
با انجام اینکار تمام ساختار فایل سیستم لینوکس منجمله دایرکتوری /etc/ در مسیر فوق یعنی دایرکتوری /mnt/ متصل و قابل دسترس شده و میتوان به آن مسیر وارد شد و فایل passwd و shadow که فایلهای نگهداری پسوردهای کاربران سیستم میباشند را ویرایش کرد .
باید دانست که سیستمهای مبتنی بر گنو / لینوکس از سیستم کدکردن پیشرفته encryption کلمات عبور استفاده میکنند و بهیچ وجه نمیتوان پسورد قبلی یک کاربر را مشاهده یا بازیافت کرد . بجای اینکار بایستی ابتدا فایل passwd را با یک ویرایشگر متنی مثل vi یا pico باز کرده و در مقابل نام کاربر مورد نظر خود تمام کاراکترهای حدفاصل بین دو علامت کالن ( : ) اول و دوم را پاک کرد تا کاربر موصوف در راه اندازی مجدد بدون پسورد بتواند وارد سیستم شود .
در برخی سیستمهای پیشرفته تر در فایل passwd بین دو علامت کالن اول و دوم فقط یک کاراکتر x قرار داده شده و در این شرایط بدون دستکاری این فایل باید فایل shadow را در همان مسیر ویرایش کرده و اینبار نیز در مقابل نام کاربر مورد نظر خود تمام کاراکترهای حدفاصل بین دو علامت کالن ( : ) اول و دوم را پاک کرد.

زنگ تفریح : (یک شوخی با مایکروسافت)
Windows 98: a 32 bit extension of a 16 bit filesystem for a 8 bit operating system built on a 4 bit processor by a two-bit company that can't stand one-bit of competition.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد