کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

استفاه از کلید TAB‌ در هنگام نصب بسته های rpm

اگرشما هم نصب بسته های rpm  را در لینوکس ردهت یا مندریک در محیط کنسول متنی بدلیل قابلیتهای فراوان آن تجربه کرده باشید حتما میدانید که برای نصب یک بسته نرم افزاری میبایست دستوراتی را مثل :

( rpm –ivh  tuxpaint-3.1.10-i386.rpm #)

 در خط فرمان تایپ نمود که گاها بدلیل طولانی بودن نام بسته ها امری خسته کننده به نظر میرسد .

اما این مشکل در لینوکس بسادگی و با استفاده از کلید tab  روی صفحه کلید شما برطرف شده است . برای سهولت بیشتر شما پس از تایپ دستوراتی همچون :

# rpm –ivh ………………………………………….

فقط لازم است یک یا چند کاراکتر اول نام بسته را که در مسیر جاری قرار دارد تایپ نموده و کلید tab  را فشار بدهید . در اینصورت با نهایت دقت مابقی اسم بسته بصورت خودکار در خط فرمان درج شده و شما را از خستگی ناشی تایپ دستورات طولانی  آسوده مینماید .

برنامه ارسال و دریافت ایمیل Sylpheed

برای آندسته از دوستانی که بدنبال یک برنامه خوب برای مدیریت صندوق پست الکترونیک در لینوکس میگردند برنامه Sylpheed یک گزینه عالی محسوب میشود . سیلفید یک برنامه ارسال و دریافت ایمیل  e-mail client و مرورگر اخبار news reader برمبنای GTK+ میباشد .

 این برنامه برروی محیطهای گرافیکی لینوکس بر پایه  X Window اجرا شده و هدف از پدیدآوردن آن دستیابی به مزایائی همچون سرعت بالا ، پیکربندی آسان ، عملکرد محاوره ای ، و جمع کردن قابلیتهای فراوان در یک مجموعه واحد میباشد

ظاهر برنامه و عملکرد آن با برنامه های معروفی چون outlook  و outlook express  و becky  شباهت زیادی دارد و از فرمت MH  و Html پشتیبانی میکند .

طراحی رابط گرافیکی آن به گونه ای است که کاربر تقریبا تمام عملیات روزمره را میتواند صرفا با صفحه کلید به انجام برساند . در هنگام استفاده از این برنامه شما میتوانید در مواقع لزوم از برنامه های دیگر دریافت کننده ایمیل مثل imget  یا inc بعنوان در یافت کننده پیش فرض نامه هایتان استفاده کنید .

 

لینک به سایت رسمی برنامه

لینک برای دانلود برنامه

سیستم مدیریت بسته های نرم افزاری در Gentoo linux

گنتو لینوکس برخلاف سایر  توزیعهای رایج لینوکس از سیستم مدیریت پیشرفته بسته های نرم افزاری خاصی به نام Portage پورتاژ بهره میبرد .

پورتاژ از روی سیستم  true ports  مرسوم در BSD  اقتباس شده لیکن نگارش آن برمبنای زبان برنامه نویسی python بوده ودارای خصوصیت پشتیبانی از تعدادی از امکانات پیشرفته مثل رفع مشکل dependencies یا وابستگی نرم افزارهای کاربردی هنگام نصب و fine-grained package management, "fake"  و جداسازی ایمن نرم افزارها هنگام برداشتن از روی سیستم ،  امکان بررسی وضعیت سیستمی بسته های موجود ، و مدیریت بسته ها بصورت مجازی  virtual packages ، قابلیت پیکربندی سیستم لینوکس و بسیاری از امکانات دیگر میباشد.