کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

تصورغلط درموردعدم امکان جابجائی ازویندوزبه لینوکس

اشخاص وارگانها وشرکتهائی که تصور میکنند برای مهاجرت از ویندوزبه گنو/لینوکس و روی آوردن به opensource بعلت استفاده فعلی شان از نرم افزارهای کاربردی ویندوزی و نیاز مبرم به ادامه کار با اینگونه نرم افزارهای تخصصی یا ابزارها مشکل دارند باید در این اندیشه تجدید نظر کنند.


linux-vs-windows
تصور میکنم هیچ کس به این افراد نگفته است که گنو/لینوکس درخود این امکانات را دارد که کلیه برنامه های ویندوزی اعم از نرم افزارهای عمومی و اختصاصی را با کمی تغییرات و از راههای مختلف اجرا نماید .


.بعنوان نمونه کمپانی بزرگ والت دیسنی از محیط لینوکس بخوبی در مجموعه خود استفاده نموده و نرم افزار طراحی فتوشاپ را نیز با کمک برنامه کمکی wine اختصاصی خود به بهره برداری رسانده است . شرکت دیسنی نخستین بار از لینوکس در سال 2002 میلادی در کارهای انیمیشن سازی بهره جست و در حال حاضر با دیدن قابلیتهاب بی نظیر این سیستم عامل مشتاقانه توسط آگهی های تبلیغاتی مهندسین مشاور و پشتیبانی فنی از لینوکس را استخدام میکند .


کمپانی دیگری چون sun microsystems‌ نیز مشاهده کردکه terminal servers‌ به آنها امکان اجرای تعدادی از برنامه های ویندوزی را میدهد . اغلب توزیعهای مهم لینوکس هم امکانات استفاده از terminal services و  Citrix MetaFrame XP Presentation Server را فراهم نموده اند .


اگرچه لینوکس سیستم ترمینال سرویس اختصاصی خود را دارد استفاده از این سیستم ویندوزی در کنار لینوکس شرکتهای بزرگ را قادر میسازد تا از قابلیتهای بی نظیز و امنیت کامل ضمن استفاده از نرم افزارهای قبلی خود بهره مند شوند .


در اینجا به ذکر یک مثال عملی میپردازیم :


فرض کنید یک موسسه در حال استفاده از تعدادی بسته نرم افزاری ویندوزی به شرح زیر است و میخواهد از ویندوز به لینوکس منتقل شود :


SPSS v9+, HLM4, Streams, LISREL and Nud*ist


در این وضعیت موسسه یک سری وظایف را در قالب تغییراتی باید از پیش در موسسه به انجام برساند که برای نرم افزارهای تخصصی فوق به شرح زیر است :


نظر به اینکه کاربران این موسسه قبلا از ویندوز XP‌ نسخه professional‌ استفاده میکرده اند مدیر IT موسسه باید ابتدا پشتیبانی از ترمینال سرویس ویندوزی را در لینوکس فعال نموده و با استفاده از برنامه rdesktop هریک از برنامه های فوق را بر روی دستگاههای مجهز به لینوکس اجرا نماید (ضمنا به تجربه اثبات گردیده که این برنامه ها در محیط لینوکس بسیار بهتر از قبل و سریعتر اجرا میشوند).


راه حل دیگر استفاده از برنامه win4lin میباشد .


برخی دیگر از مردم برنامه vmware را می پسندند که از نسخه 5 به بعد با ارتقاء چشمگیری همراه شده و بدون نیاز به restart‌ و بوت کردن مجدد سیستم میتوان توسط آن چند سیستم عامل را باهم در چند پنجره مجزا در دسکتاپ اجرا کرد .


کمی سرمایه گزاری بر روی پروژه مرجع باز  wine‌ و اعمال تغییرات اختصاصی در آن به نحوی که برآورنده نیازهای اساسی موسسات بزرگ در اجرای برنامه های ویندوزی خاص موسسه در محیط لینوکس باشد تازمانی که این موسسات بتوانند برنامه های خود را کاملا به برنامه هائی کاملا تحت لینوکس تبدیل و اجرا نمایند راهی مطمئن به شمار میرود .


همانطوریکه ملاحظه میشود راههای متنوع و مختلفی وجود دارد تا این مشکل بظاهر بزرگ را بتوان به راحتی حل کرد و بخصوص در کشور ما سرمایه گزاری در این زمینه بعلت مشکلات امنیتی و استراتژیک استفاده از ویندوز کاری عاقلانه و مهم به شمار میرود .


منبع : لینوکس ژورنال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد