کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

روش ایجاد یک اتصال به اینترنت در رابط گرافیکی KDE

رابطهای گرافیکی لینوکس، ابزارهای کافی برای ایجاد و مدیریت اتصال به اینترنت را برای کاربران فراهم ساخته اند .دو نوع از این ابزارها که ارتباط با اینترنت را در لینوکس امکان پذیر مینمایند عبارتند از :

RP3 در محیط GNOME و KPPP در محیط KDE .

البته در صورتی که هردو رابط گرافیکی برروی سیستم شما نصب شده باشد هر یک از این دو را می توان در رابط گرافیکی دیگر استفاده کرد. اما بهتر است که از هر برنامه در محیط خود استفاده شود. .

باید همواره توجه داشت که این ابزارها یا برنامه ها مدیریتی بر نصب و پشتیبانی مودم شما در لینوکس ندارند و مودم را میبایست مطابق روش خاص خود در یک سیستم مبتنی بر گنو / لینوکس قبلا نصب و پیکربندی کرد .

بطور معمول لینوکس، سخت افزارهای بسیاری را پشتیبانی می کند اما در مورد مودمهای ویندوزی یا winmodems قضیه قدری تفاوت دارد و شما باید اطمینان حاصل کنید. که مودم خود را بطور صحیح نصب و پیکربندی نموده اید .

برای این کار می توانید به سایت سازنده مودم خود مراجعه کرده و اطلاعات لازم در این مورد را بدست آورید. و یا در سایت تخصصی توزیع لینوکس مورد استفاده خود به جستجوی سخت افزارهای پشتیبانی شده

در آن و روش نصب بپردازید .

استفاده ازبرنامه kppp :

برای اجرای برنامه kppp این برنامه ابتدا میبایست بر روی سیستم شما نصب شده باشد که در اکثر موارد اینکار بطور خودکار صورت میگیرد اما در صورتی که این برنامه قبلا نصب نشده آنرا در سی دیهای توزیع لینوکس مورد استفاده خود یافته و نصب کنید .

سپس از منوی اصلی گزینه networking و سپس remote access سپس kppp را انتخاب کنید. با این کار، این برنامه اجرا شده و صفحه اصلی آن روی دسکتاپ شما نمایش داده خواهد شد. برای اجرای این برنامه در خط فرمان نیز می توانید این دستور را تایپ کرده و Enter بزنید :

usr/bin/kppp/ $

نکته : توجه داشته باشید که توزیعهای مختلف لینوکس مسیرهای مختلفی را در منوی استارت خود برای دسترسی برنامه ها مثلا برنامه kppp فراهم میکنند و میبایست مسیر مربوطه را انتخاب نماپید .

ایجاد یک اتصال جدید : برای بوجود آوردن یک اتصال جدید، در پنجره اصلی برنامه گزینه setup و سپس گزینه accounts را انتخاب کنید.

وبا وارد کردن یک نام دلخواه برای account جدید و یک یا چند شماره تلفن مربوط به isp خود یک حساب شماره گیری جدید ایجاد کنید . اگر سرویس دهنده اینترنت در شهر خودتان است، نیازی به وارد کردن کد شهر یا کشور ندارید.

اگر شما مودم یا کارت شبکه خود را هنوز پیکربندی نکرده باشید، ممکن است با پنجره Add New Internet Connection روبرو شوید. .

در ادامه کار، اگر لینوکس، مودم شما را شناسایی نکرد، شما می توانید در برگه device ، مشخصات مودم خود شامل Port نصب شده، سرعت مودم، نوع خط تلفن و. ... را وارد کنید .

برای تست شناسائی مودم خود از برگه modem گزینه query modem را انتخاب و صبر کنید تا پیغام looking for modem و سپس modem ready و در نهایت پنجره نتایج یا modem query resault به نمایش در آید .

اگر این پنجره حاوی مشخصات مودم شماست و مودم بخوبی شناسائی میشود پس سیستم برای کار با این مودم بخوبی آماده است و در غیر اینصورت و نمایش پنجره نتایج بصورت سفید و یا عدم امکان یافتن مودم و نمایش پیغام modem not found امکان کار مودم در سیستم با توجه به تنظیمات شما فراهم نیست و باید چاره ای دیگر بیندیشید .

نامگذاری پورتهای COM - comunication در ویندوز و لینوکس با هم متفاوت است و مودمهای اینترنالی که به درستی برای لینوکس نصب و پیکربندی شده باشند معمولا در آدرس dev/modem قابل استفاده هستند (پورتهای زیر محل اتصال مودمهای خارجی یا اکسترنال را به پورت موازی مشخص میکنند :

com1 = /dev/ttys0

com2 = /dev/ttys1

com3 = /dev/ttys2

.......

در ادامه کار و پس از تائید و فشار دادن دکمه OK باید username و password خود را که برای اتصال به اینترنت در پنجره اصلی برنامه kppp وارد کنید .

برقراری و قطع ارتباط : پس از اتمام کار یکبار دیگر kppp را اجرا کنید. اتصال اینترنتی را که ساخته اید انتخاب کنید. حال بر روی دکمه connect کلیک کنید تا پس از شماره گیری ارتباط برقرار شود و برنامه بصورت یک نوار باریک روی panel پائین صفحه قرار گیرد .

برای قطع ارتباط نیز باید برروی نوار برنامه برروی panel کلیک کرده و گزینه disconnect را از پنجره اصلی برنامه انتخاب نمائید .

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 06:24 ب.ظ

رها شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 02:39 ب.ظ

سلام
من نتونستم با کارهایی که شما گفته بودین پارتیشن های ویندوز را توی لینوکس ببینم باید چی کار کنم؟
لینوکس من redhat 9
و درایو c من با فرمتntfs و hdb1 است
مرا لطفاْ راهنمایی کنید.
mer30

armin چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 07:14 ب.ظ http://weblog.zoup.org

hey ! it say change your 'WINDOWS' language to Farsi! just want to say /dev/ttyS* is the serial port , not the
/dev/ttys* .

لاچین دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 12:02 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد