کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

سئوال و جواب مهم :

سئوال :

با عرض سلام

امیدوارم حال شما خوب باشد. باتشکر از سایت زیبا و پر محتوی شما راجع به سیستم عامل لینوکس

من امروز برای اولین بار یک نسخه شماره 10 لینوکس مندریک را روی نوت بوک خودم نصب کردم. در واقع تازه به جمع کاربران پیوسته ام اطلاعات زیادی هم راجع به آن ندارم. برای من مشکلی ایجاد شده اگر لطف کنید پاسخ دهید ممنون می شوم.

من در حین نصب مشکلی نداشتم لینوکس کاملا نصب شد نام کاربری و پسورد را هم وارد کردم ولی بعد قبول کردن آنها لینوکس وارد فضای گرافیکی نمی شود و مانند DOS مرتبا دستور می خواهد و نمی دانم چه باید تایپ کنم. برای وارد شدن به صفحه اصلی مانند ویندوز چه کار باید بکنم؟

قبلا از شما متشکرم

ارادتمند شما

سعید

استرالیا

 

جواب :

سلام دوست عزیز

ضمن آرزوی موفقیت شما و در پاسخ به سئوالتان باید عرض کنم مشکل شما میتواند دلائل مختلفی داشته باشد

1- اغلب توزیعهای جدید لینوکس که از هسته کرنل 2.6   به بالا استفاده میکنند با شناسائی هارد دیسک از طریق اطلاعات بایوس سیستم مشکل دارند و باید قبل از نصب لینوکس  ابتدا تنظیمات بایوس سیستم را درقسمت hard disk type  را با فشردن کلید del  قبل از بوت شدن سیستم و ورود به قسمت تنظیمات بایوس تغییر داد و تنظیم هاردهای ide  را از وضعیت auto    به وضعیت manual  و در مد LBA  تغییر داد .

لازم به ذکر است که این مشکل را میتوان با داونلود و نصب کردن بسته patch  مربوطه در مورد عدم شناسائی صحیح هارد دیسک از سایت تخصصی توزیع لینوکس مربوط نیز حل کرد . (تا جائی که من دیده ام این مشکل در suse 9.1  و  mandrake 10 وجود دارد)

2- احتمالا شما در حین مراحل نصب لینوکس مندریک بوت لودر سیستم یا همان lilo  یا  grub  را درست نصب یا تنظیم نکرده اید . برای رهائی از این وضعیت سی دی اول نصب لینوکس مندریک را در دستگاه قرار داده و سیستم را بوت نمائید . در ادامه گزینه installation  را انتخاب و پس از مراحلی کوتاه وقتی سیستم از شما می پرسد که چه عملیاتی را مد نظر دارید گزینه boot installed system  را انتخاب کنید تا سیستم شما در مد گرافیکی بوت شود . از این به بعد باید سعی کنید از برنامه کمکی mandrake control center  برای یافتن و اصلاح اشکال موجود در بوت لودر boot loader  خود  یا نصب بسته RPM  اصلاحیه یا patch  مربوط به رفع این مشکل که قبلا از سایت مندریک داونلود کرده اید استفاده کنید .

امیدوارم این راهنمائی به شما کمک کند که مشکل خود را حل کنید.

نظرات 2 + ارسال نظر
koli سه‌شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 01:44 ق.ظ

koli سه‌شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 01:56 ق.ظ

جناب آقای طاهری؛ دوست ارجمند
مدتهاست که از طریق این سایت به اطلاعات و دانسته هایم در زمینه ی لینوکس می افزایم. بابت تلاش و زحماتتان از شما - به نوبه خود - قدردانی می کنم و سپاسگزارم.
سوالم این است: مدتیست که مفهوم "فایل سیستم" گیجم کرده است! درک درستی از آن ندارم و نمیدانم که واقعا چیست؟ متاسفانه مقالات اینجا و تکنوتاکس نتوانست کمکی کند.
مقاله ی "ساختار سیستم فایل لینوکس و یونیکس" رادر تکنوتاکس خواندم اما نمیتوانم متوجه اصل مطلب شوم.
در جایی از مقاله نوشته است: " در سیستم فایل سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس و یونیکس، دیسک‌های سخت می‌توانند پارتیشن‌های متعددی داشته باشند. در این صورت هر پارتیشن دارای یک نقطه اتصال یا mount point می‌باشد که در آن نقطه به درخت سیستم فایل متصل می‌شود. مثلا می‌توانید اطلاعات کاربران سیستم را در یک پارتیشن جداگانه ذخیره نموده و نقطه اتصال آنرا home تعیین کنید که محل قرارگیری اطلاعات کاربران است و به همین ترتیب."
این یعنی چه؟! نمی فهممش!!!
متشکر خواهم شد اگر بتوانید در این باره مقاله ای ارائه دهید که موضوع را به شکلی اساسی - نخست سوای مفهوم سیستم عامل لینوکس و سپس با توجه به فایل سیستم های لینوکسی- مورد بررسی قرار دهد.
صمیمانه از شما متشکرم و دستتان را از دور میفشارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد