کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کلیدهای میانبر ضروری محیط لینوکس

نکته 1 : در بعضی از شرایط و مواقع کاری پیش می آید که ما با برنامه هایی روبرو میشویم که به دلایل مختلف از اجرای صحیح روی سیستم سرباز زده و به اصطلاح crash مینمایند . اگر میخواهید اجرای این قبیل برنامه هارا در محیط گنو/لینوکس به سرعت پایان دهید ابتدا کلیدهای ctrl و alt و escape را با هم فشار داده و سپس کرسر ماوس را که بصورت آیکونی شبیه اسکلت تغییر یافته برروی پنجره برنامه متخلف کلیک نماپید . این عمل را اصطلاحا kill یا خاتمه دادن به اجرای برنامه میگویند .
نکته 2 : در صورتیکه مایل باشید از کیبورد خود برای مدیریت سیستم بیشتر استفاده نماپید باید بدانید که ترکیب کلیدهای ctrl و alt و backspace باعث انجام عمل logoff و ترکیب کلیدهای ctrl و alt و delete باعث انجام مراحل راه اندازی مجدد سیستم شما میگردد .
نکته 3 : اگر قسمتی از پنجره برنامه شما از کادر نمایش مانیتور بیرون است و دیدن دکمه های پایین برنامه را غیر ممکن نموده نگران نباشید . در اینگونه موارد با پایین نگاه داشتن کلید alt بوسیله ماوس هر قسمت از پنجره برنامه را که میخواهید گرفته و به نقطه ای مناسب بکشید . همانطوریکه خواهید دید پنجره برنامه جابجا شده و مکانهای غیر قابل مشاهده رویت خواهند شد .