کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

چرا باید کار در خط فرمان متنی را فرا بگیریم ؟

با ظهور اولین سیستمهای عامل نظیر ام اس داس و یونیکس همه کاربران کامپیوتر و کسانی که مایل به فراگیری علوم کامپیوتر یا کار باسیستمهای رایانه ای بودند میبایست ابتدا فرامین مختلف کامپیوتر را یکی پس از دیگری آموخته و این فرامین را جهت اجرای برنامه ها یا انجام عملیات خاص نظیر کپی فایل، تغییرنام فایلها، فرمت دیسک و .... در محیط متنی تایپ و بکار می بستند .  لیکن با پیدایش سیستمهای عامل جدیدتر خصوصا از زمان ایجاد رابطهای گرافیکی در سیستمهای عامل نیاز به فراگیری این دستورات روز بروز کمتر و کمتر شده تا جائی که در حال حاضر یک کاربر ساده کامپیوتر میتواند بیشتر عملیات مورد نظر خود را تنها با چند کلیک ساده ماوس یا اجرای یک برنامه در محیط گرافیکی ویندوز یا لینوکس براحتی به اجرا گذارد . این موضوع رفته رفته نیاز کاربران را به استفاده از صفحه کلید کامپیوتر و مراجعه به خط فرمان متنی سیستمهای عامل کمتر و کمتر نموده و در پاره ای موارد حتی  لزوم آموزش و پرداختن به این موضوع کاملا به دست فراموشی سپرده شده است و امروزه میتوان کاربرانی را دید که با محیط متنی و خط فرمان command prompt یا shell کاملا بیگانه هستند .

حال این سئوال پیش می آید که آیا براستی عمردستورات متنی و شلهای فرمان متنی به سر رسیده است ؟!!

همانطوریکه میدانید به دلائل زیر جواب این سئوال منفی است :

1-      برخی دستورات و فرامین پایه ای سیستمهای عامل از جمله پیکر بندی اولیه سیستمها و حتی شبکه های کامپیوتری را  هنوز هم فقط در محیط فرامین متنی میتوان به اجرا گذاشت .

2-      اصولا کار در خط فرمان متنی بدلیل اجتناب ازبکارگیری رابطهای گرافیکی که حجم بالائی از منابع سیستم از جمله حافظه را اشغال میکنند بسیار سریعتر و کم خطر تر است .

3-      در واقع کلیه برنامه های اجرائی در محیط گرافیکی به نحوی پس از اخذ دستورات ویژوال یا بصری از کاربر همان فرامین متنی را برای انجام عملیات خود در پس زمینه اجرا میکنند و چه بسا بدلیل ایرادات موجود در نرم افزارها گاهی این دستورات یا به کندی اجرا شده و یا آنها را به درستی نیز اجرا نمی نمایند .

4-      کار در محیط فرمان متنی و اجرای دستورات در محیطهای shell از جمله نیازهای اصلی مدیران سیستم و کاربران پیشرفته کامپیوتر است و هیچگاه به کلی منسوخ نخواهد شد .

5-      برخی سیستمهای عامل همچون  لینوکس با وجود توسعه چشمگیر رابطهای گرافیکی نظیر KDE و GNOME و 000 هنوز به فرامین متنی وابسته اند و بدون دانستن این فرامین نمیتوان از این سیستمها بطور کامل و موثر بهره برد .

امیدوارم این مقدمه و دلائل بسیار دیگری که برای استفاده از محیط فرمان متنی خصوصا در مورد لینوکس  وجود دارند همه دوستان را به آموختن کامل و استفاده از این دستورات آن هم بصورت حرفه ای ترغیب نماید . به نظر من هر فرد پس از مدتی کار با خط فرمان و اجرای دستورات و مشاهده نتایج حیرت انگیز آن پی خواهد برد که کار در این محیط نه تنها مشکل تر از محیط گرافیکی نیست بلکه انعطاف پذیری و امکانات منحصر بفرد خودش را هم بهمراه دارد .
موفق باشید

نظرات 2 + ارسال نظر
بابا لنگ دراز شنبه 1 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 06:55 ق.ظ http://shiva-omid.blogsky.com

سلام دوست عزیز.

واقعا نمیدونم چه جوری ازتون به خاطر مطالب مفیدی که ارائه می دید تشکر کنم :)

من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم :)

من به تازگی لینوکس نسخه ردهت ۹ رو نصب کردم.

چند تا سوال داشتم !‌ممنون می شم اگه راهنمایی کنید.

۱. من وقتی یه سی دی آهنگ می زارم توی سی دی رام و می رم داخل اون نمی تونم آهنگ های اون رو بشنوم :( علت چیه؟

۲. بسته های آر پی ام رو چه جوری باید نصب کرد؟ از طریق سی دی خواستم نصب کنم که برام پیغام خطا می ده!

۳. اگه میشه درمورد مونت کردن درایو های ویندوز هم یکم ساده تر توضیح مختصر بدید :)

با تشکر فراوان

[ بدون نام ] چهارشنبه 5 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 05:39 ب.ظ

با سلام و تشکر بابت مطالب مفید شما.
مشکل اساسی این که در کجا می‌توان زبان نوشتن فرامین خطی در لینوکس را یاد گرفت. اصلا چگونه می‌توان در لینوکس مثل داس میان فایلها و دیرکتوریها پرسه زد. مشکل اینست که راهنماهای لینوکس مثل راهنماهای ویندوز ترجیح می‌دهند کاربر را از واقعیت پشت صفحه گرافیکی بدور نگه دارند. آیا کتاب یا سایت راهنمایی برای آموختن لینوکس در این سطح وجود دارد؟ اصلا آیا ورژن‌های مختلف لینوکس از این جهت با هم فرق می‌کنند؟‌ اگر ممکن است در این زمینه بنویسید یا اگر ممکن است ebook معرفی کنید ممنون خواهم شد.
حمید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد