کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

توصیه های مهم امنیتی در مورد یونیکس و لینوکس

سیستم عامل، یکی از عناصر بسیار مهم و حیاتی در نحوه مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری است . پرداختن به مقوله  امنیت سیستم های عامل ، همواره از بحث های مهم در رابطه با ایمن سازی اطلاعات در یک سیستم کامپیوتری بوده که امروزه با گسترش اینترنت ، اهمیت آن مضاعف شده است . بررسی و آنالیز امنیت در سیستم های عامل می بایست با ظرافت و در چارچوبی کاملا" علمی و با در نظر گرفتن تمامی واقعیت های موجود ، انجام تا امکان نگهداری و پشتیبانی سیستمها با در نظر گرفتن مجموعه تهدیدات موجود و آتی  ، بسرعت و بسادگی میسر گردد .
اکثر حملات موفقیت آمیز در اینترنت ، بدلیل وجود نقاط آسیب پذیر در تعدادی  اندک  از سرویس های سیستم  های عامل متداول است . مهاجمان ، با فرصت طلبی خاص خود از روش  های متعددی بمنظور سوء استفاده از نقاط ضعف امنیتی شناخته شده ، استفاده نموده  و در این راستا ابزارهای  متنوع ، موثر و گسترده ای را بمنظور نیل به اهداف خود ، بخدمت می گیرند . مهاجمان ، در این رهگذر متمرکز بر سازمان ها و موسساتی می گردند که هنوز مسائل موجود امنیتی ( حفره ها و نقاط آسیب پذیر ) خود را برطرف نکرده و بدون هیچگونه تبعیضی آنان را بعنوان هدف ، انتخاب می نمایند پس  با شناسائی و آنالیز اینگونه نقاط آسیب پذیر توسط کارشناسان امنیت اطلاعات ، سازمان ها و موسسات قادر به استفاده از مستندات علمی تدوین شده بمنظور برخورد منطقی با مشکلات موجود و ایجاد یک دیوار حفاظتی مناسب می باشند.
لینوکس و یونیکس ، از سیستم های عامل رایج در جهان بوده که امروزه در سطح بسیار وسیعی استفاده می گردد . تا کنون حملات متعددی توسط مهاجمین متوجه سیستم هائی بوده است که از یونیکس ( نسخه های متفاوت )  بعنوان سیستم عامل استفاده می نمایند . با توجه به حملات متنوع و گسترده انجام شده ، بایستی نحوه مقابله با این حملات و تهدیدات شناخته شده و راههای نفوذ سریعا ترمیم گردد و کاملا مسدود گردد .

عوامل متعددی در بروز اینگونه حملات نقش دارد: عدم آگاهی لازم مدیران سیستم در خصوص ارتقاء امنیتی سیستم هائی که بر روی آنان نرم افزارهای مدیریت اطلاعات شبکه نصب یا بصورت غیر ضروری  اجراء می گردد و پیکربندی نامناسب برنامه ها ، نمونه هائی از عوامل فوق بوده و  می تواند زمینه  یک تهاجم از نوع DoS  ، یک Buffer Overflow را فراهم سازد .

بمنظور حفاظت سیستم و ترمیم سریعتر نقاط آسیب پذیر موارد زیر پیشنهاد می گردد :

  • همیشه آخرین نسخه نرم افزارها  ارائه شده  را دریافت و آن را  بر روی سیستم نصب نمائید.
  • بمنظور بهنگام سازی سیستم بایستی  از تمامی Patch های ارائه شده توسط تولید کنندگان استفاده و در صورت امکان آن نرم افزار را به آخرین نسخه موجود ارتقاء دهید . برای دریافت اطلاعات تکمیلی از مقالات ارائه شده درسایت امنیتی CERT و بخش UNIX Security Checklist ، استفاده نمائید .
  • فایروال موجود برروی سیستم را دقیقا نصب و با توجه به نیازهای امنیتی خود در سطح مناسب پیکربندی نمائید .
  • پورت های غیر ضروری یا در معرض تهدید را در سطح روتر و یا فایروال با توجه به توصیه های امنیتی موجود در رفرانسهای امنیتی بلاک block نمائید .
  • آندسته از نرم افزارهای غیر ضروری که بصورت پیش فرض هنگام نصب سیستمهای عامل نصب میگردند  و هیچ گونه استفاده عملی ندارند را غیر فعال نمائید. 
  • بمنظور پیچیده تر نمودن حملات اتوماتیک و یا جلوگیری از پویش غیر مجاز سیستم توسط مهاجمین ، به توصیه های امنیتی تهیه کنندگان نرم افزارها در سایتهای مربوطه یا سایر سایتهای امنیتی لینوکس و یونیکس دقیقا عمل کنید و هیچ نکته ای را از قلم نیندازید.
  • اکیدا استفاده از account هائی با رمز عبور ضعیف و یا فاقد رمز عبور را مسدود کنید . چون رمز عبور دارای نقشی حیاتی و اساسی در ایجاد اولین سطح دفاع در یک سیستم اطلاعاتی بوده  و از دست رفتن رمز عبور و یا  ضعف آن می تواند سیستم را در معرض تهدیدات جدی قرار دهد . مهاجمان پس از دستیابی به رمز عبور کاربران تائید شده ( استفاده از مکانیزم های متفاوت ) قادر به دستیابی منابع سیستم و حتی تغییر در تنظیمات سایر account های تعریف شده و موجود بر روی سیستم خواهند بود،عملیاتی که می تواند پیامدهای بسیار منفی را بدنبال داشته باشد .

در صورتیکه از account هائی استفاده می شود که بین کاربران متعدد و یا کارکنان موقت  یک سازمان به اشتراک  گذاشته شده و یا کاربران از رمزهای عبور بدرستی حفاظت ننمایند، پتانسیل نفوذ به شبکه توسط یک مهاجم فراهم می گردد.

  • از یک برنامه پویشگر بهنگام شده  که قادر به بررسی دقیق سیستم های رایانه ای بمنظور تشخیص نقاط  آسیب باشد استفاده کنید. ( استفاده از نرم افرارها یا سایتهای خاص )
  • با عضویت در گروه های خبری نظیر Symantec  برای آگاهی از آخرین هشدارهای امنیتی اطلاعات خود را بهنگام نگاه دارید .
  • پیاده سازی و استفاده از امکانات رمزنگاری نظیر OpenSSH درسرویسهای شبکه نظیر telnet ، SMTP ، POP3، IMAP ، rlogin ، HTTP ، و ....
نظرات 3 + ارسال نظر
JraNil پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 11:53 ب.ظ

سلام - اول می خواستم بنویسم چه بلاگ خوبی اما وقتی دیدم از مطالب دیگرا استفاده می کنی متاسف شدم.

پاسخ جمعه 30 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 12:24 ق.ظ

دوست عزیز منظور و نظر شما را در مورد استفاده از مطالب سایتهای دیگر در این وبلاگ درست نفهمیدم . همانطوریکه می بینید نام این وبلاگ کاوشگر است و اگر دقت کنید می بینید که من اگر مطلبی را علاوه بر مطالب خودم از جائی آورده ام منبع آنرا هم در زیر آن ذکر نمودم تا شک وشبهه ای برای سایر دوستان فراهم نشود .البته و صد البته هدف بنده گرد آوری یک مجموعه کامل و بدون نقص یا یک کتابخانه الکترونیکی از مطالب آموزشی در زمینه لینوکس است و امیدوارم این مجموعه علاوه بر خودم به درد سایر دوستان مشتاق به یادگیری لینوکس هم بخورد و گامی باشد در فراگیری و توسعه این سیستم عامل در کشور عزیزمان ایران . و در هر صورت فکر نمی کنم جمع آوری مطالب مفید در محیط وبلاگ آن هم با هدف توسعه آموزش و یادگیری کار بدی باشد .
از سایر دوستان و خوانندگان این وبلاگ خواهش میکنم نظرات خود را در این مورد حتما در قسمت نظرات درج نمایند تا بنده در مورد ادامه راه با انگیزه بهتر تصمیم گیری نمایم .
موفق باشید ..

علی جمعه 30 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 12:24 ق.ظ http://aie.blogsky.com

سلام من اومدم بگم باز به هر حال این اولین جایی بود که در مورد لینوکس توضیح میداد .من یه مشکلی توی نصب رد هت داشتم اما ماندراک رو به راحتی نصب کردم رد هت من و ماندراک هر دو ورژن ۹ هستن اما رد هت توی صفحه ولکام بعد از فشردن انتر و گذشتن چند صفحه کامپیوتر از کار میفته یعنی هیچ کاری انجام نمیده ممنون میشم کمک کنید.اما به هر حال جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد