کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کلیدهای میانبر ضروری هنگام کار در محیط لینوکس

اگر شما هم یک کاربر لینوکس باشید باید بدانید که صرفنظر از نوع توزیع لینوکس مورد استفاده شما همواره باید از تعدادی از کلیدهای میانبر که مجموعه ای از کلیدهای عملیاتی صفحه کلید شما تلقی میشوند برای سهولت بیشتر آگاه باشید . در این مقاله سعی میکنم تا جائی که ممکن است این کلیدهای میانبر را به شما معرفی نمایم :

 (منظور از میانبرها فشردن همزمان کلیدهای خاصی از صفحه کلید میباشد).

1 –  <Ctrl><Alt><F1>

اگر در رابط گرافیکی لینوکس یا xwindows  مثل محیط KDE   یا Gnome هستید با فشردن همزمان این سه کلید به محیط اولین پنجره فرامین متنی یا ترمینال میروید . و اگر در محیط متنی یا غیر گرافیکی لینوکس باشید فشردن کلیدهای alt  و f2  شما را به دومین رابط متنی یا ترمینال میبرد و نیازی به فشردن کلید کنترل نیست .

2 – <Ctrl><Alt><F7>

شما را به پنجره رابط گرافیکی لینوکس یا xwindows‌ باز میگرداند .

3 -  کلید <Tab>

در محیط گرافیکی یا متنی بعنوان احضار کننده و نمایش سایر فرامین موجود در path‌ یا مسیرهای  جاری سیستم موجود در حافظه تلقی شده و یا در شکل دیگر میتواند دستورات نیمه تمام تایپ شده توسط شما را بصورت اتوماتیک کامل کند . این قابلیت در وقت شما بسیار صرفه جوئی خواهد نمود .

4 – کلید <ArrowUp>

در محیط ترمینال متنی فرامین از قبل تایپ شده یا تاریخچه فرامین قبلی فرامین متنی تایپ شده را با هر بار فشار این دکمه یک به یک مجددا احضار میکند در صورت تمایل میتوانید از دکمه <ArrowDown>  برای برگشتن به فرامین بعدی استفاده کنید .

5- <Shift><PgUp>

خروجی فرامین اجرا شده در یک پنجره متنی یا ترمینال را بطرف بالا مرور میکند .

6 - <Ctrl><Alt><+>

دریک محیط گرافیکی یا Xwindows‌ شما میتوانید در صورت تمایل به حالتهای دیگر صفحه از نظر تفکیک پذیری یا resolution سوئیچ نمائید ولی باید این قابلیت قبلا در فایلهای پیکربندی گرافیکی Xwindows‌ تنظیم شده باشد تا سیستم امکان استفاده از تفکیک پذیریهای متنوع را مثلا 640*480  یا 800*600  ویا 1024*768  و غیره داشته باشد . برای پیکربندی اولیه Xserver باید از برنامه گرافیکی xconfigurator استفاده یا مستقیما فایل تنظیمات مربوطه را در مسیر  /etc/X11/XF86Config  ویرایش نمود . در توزیع مندریک لینوکس اینکار بسادگی توسط برنامه گرافیکی xfdrake قابل انجام است

7 -  <Ctrl><Alt><->

تفکیک پذیری قبلی Xserver‌ را باز میگرداند .

8 -  <Ctrl><Alt><Esc>

در رابط گرافیکی Xwindows  مثل kde‌ برنامه ای را که در پی فشردن این سه دکمه کلیک کنید خواهد بست و اصطلاحا به فرایند اجرای یک برنامه خاتمه داده و آنرا kill  میکند . این مورد در زمانی کاربرد دارد که یک برنامه از کار افتاده یا برنامه بر اثر مشکلاتی در اجرا هنگ یا قفل نموده است .

9 - <Ctrl><Alt><BkSpc>

محیط گرافیکی در حال اجرا مثل kde   یا gnome  را خاتمه داده و حالت logoff را برای سیستم اجرا میکند . این گزینه در زمانی کاربرد دارد که رابط Xwindows  را نتوان بصورت معمول و نرمال بست .

10 - <Ctrl><Alt><Del>

فشردن این سه کلید در محیط ترمینال متنی باعث خاموش شدن shutdown‌ سیستم لینوکس با طی مراحل معمول آن شده و در زمانی که در محیط متنی کار میکنیم یا وقتی که به هر دلیل سیستم دچار مشکلاتی شده باشد کاربرد دارد .

11 –  Ctrl+c

روند اجرای یک فرمان در حال اجرا را متوقف میکند .

12 -  Ctrl+d

درصورتی که درابتدای یک خط خالی در محیط ترمینال متنی اجرا شود پنجره ترمینال را می بندد .