کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

در محیط لینوکس درایوهای کامپیوتر من کجا قرار دارد ؟

در لینوکس و یونیکس بدون در نظرگرفتن اینکه چه نوع درایو یا سخت افزاری برروی سیستم نصب گردیده کلیه منابع سیستم در یک دایرکتوری اصلی بنام ریشه ( / ) یا ROOT  قرار دارد .

بطورمعمول این روش بسیار بهتر و کاراتراز روش سنتی نامگذاری درایوها در ویندوز عمل میکند و فایل سیستم را صرفنظر از نوع سخت افزار بسیار ساده و کارآمد مینماید و این نکته وقتی نمود پیداخواهد کرد  که شما مجبور باشید سخت افزار جدیدی مثل هارد دیسک دوم و سوم و ... و یا منابع به اشتراک گذاشته شده از طریق شبکه را به سیستم خود بیافزائید .

نباید از نظر دورداشت که برای کاربران سیستم عامل ویندوز و کسانی که با سیستم سنتی نامگذاری درایوها مثلا C ، D ، E  و ... عادت کرده اند درک درست ساختار فایل سیستم لینوکس و کار با آن قدری پیچیده بنظر میرسد . اما بطور خلاصه باید گفت که در لینوکس نباید بدنبال درایوهای خود بگردید ، چون کلیه محتویات دیسکها را در یک فایل سیستم واحد لینوکس میتوانید مشاهده و یا متصل نمائید . (directory tree)

بطور پیش گزیده محتویات درایوهای قابل جابجائی مثل سی دی و فلاپی درایو  بصورت خودکار در این ساختا ر دیده نمیشوند و شما باید نخست این درایو ها را به فایل سیستم لینوکس متصل یا mount  نمائید . همچنین بخاطر داشته باشید که قبل از خارج نمودن این گونه درایوها از کامپیوتر باید آنها را ابتدا  از فایل سیستم جدا یا unmount‌ نمود .

شما با عملیات mount ‌ کردن خواهید توانست طیف گسترده ای از فایل سیستمهای ایجاد شده توسط سایر سیستمهای عامل همچون ویندوز را مثلFAT,  FAT32,  NTFS  بصورت خواندن و نوشتنی یا فقط خواندنی به سیستم لینوکس خود متصل کنید و از آنها در یک دایرکتوری درست مثل درایوهای سنتی ویندوز استفاده کنید . این موضوع در مورد اتصال درایوهای ZIP‌ و فلاپی و سی دی و کلیه فایل سیستمهای دیگر صادق است .

برای درک بهتر موضوع به ارئه یک مثال میپردازم :

فرض کنید شما میخواهید درایو سی دی خود را به لینوکس متصل mount کرده و محتویات یک سی دی را مشاهده و از آن استفاده کنید:

ابتدا بایستی اجازه دسترسی به منابع سیستم را بعنوان کابر ریشه با تایپ دستور زیر و وارد نمودن password  کاربر ریشه کسب کنید .

$ su

Enter password : ***********

در ادامه  بایستی بدانید که محتویات فایل سیستم روی سی دی شما باید به لینوکس متصل و در داخل یک دایرکتوری که عموما در مسیر /mnt/cdrom/   یا هر کجای دیگر که خودتان صلاح بدانید مشاهده شود پس ابتدا بایستی دایرکتوری با نام cdrom  در مسیر فوق با دستور زیر ایجاد یا از قبل وجود داشته باشد :

# mkdir  /mnt/cdrom

سپس باید از دستور زیر برای اتصال این فایل سیستم به لینوکس استفاده نمائید :

# mount  -t auto  /dev/cdrom  /mnt/cdrom

شاید میپرسید  -t  auto و یا /dev/cdrom  چیست .؟

عبارت اول یعنی -t  auto باعث شناسائی خودکار فایل سیستم موجود روی سی دی شده  و استفاده از آن در نسخه های جدید لینوکس اختیاری است ، اما عبارت دوم یعنی /dev/cdrom محل اسقرار درایور یا گرداننده سی دی رام IDE interface را نشان میدهد و ممکن است بسته به محل اتصال کابل سی دی به کامپیوتر به صورت /dev/hdd  یا /dev/hdb   و یا /dev/hdc  تغییر یابد .

در اینصورت بعنوان مثال شکل فرمان بدینگونه اصلاح خواهد شد :

# mount  -t auto  /dev/hdd  /mnt/cdrom

اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید محتویات سی دی قرار گرفته در درایو سی دی رام را در دایرکتوری /mnt/cdrom  مشاهده خواهید کرد .

در خاتمه کار باید با دستور زیر ابتدا سی دی را unmount ‌ کرده و سپس از درایو مربوطه خارج کرد :

# umount   /mnt/cdrom

توجه کنید که برای unmount کردن هر وسیله آن ابزار نباید در حال بهره برداری یا inuse‌ باشد .

بدیهی است در صورت عدم انجام مرحله آخر ممکن است درایو سی دی رام شما اجازه خروج سی دی را از جایگاه خود ندهد . البته باید خاطر نشان کرد که کل این عملیات در لینوکس بدلیل امنیت و کارائی بیشتر بدین صورت طراحی شده تا کاربران متعدد اجازه دسترسی همزمان را به منابع یک رسانه و ایجاد اختلال در عملیات سیستم عامل را نداشته و از امنیت بالاتری بهره مند شوند .

ضمنا در توزیعهای جدید لینوکس اغلب عملیات mount  و  unmount‌ کردن درایو ها با نرم افزاری موسوم به kudzu  بصورت کاملا اتوماتیک در آمده و کاربری آن بسیار ساده شده است .