کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

روش رایت سی دی در لینوکس با برنامه گرافیکی X-CD Roast

این برنامه یک برنامه گرافیکی قوی برای ایجاد و کپی انواع دیسک‌ها می‌باشد. برای اجرای آن کافی است در ردهت ۹ از منوی اصلی، قسمت System Tools و سپس CD Writer را انتخاب نمایید. در سایر توزیع‌های لینوکس مانند لیبرانت یا SuSE می‌توانید آنرا از منوی Run محیط KDE و تایپ کردن xcdroast اجرا نمایید.
می‌توانید جدیدترین نسخه های این برنامه را از سایت
http://www.xcdroast.org تهیه نمایید.

تنظیمات برنامه
هنگامی که این برنامه را برای اولین بار اجرا می‌کنید، باید مقداری تنظیمات در آن انجام دهید. برای ورود به بخش تنظیمات برنامه، باید روی دگمه
Setup کلیک کنید. در لبه نخست این بخش، با کلیک روی Rescan Devices، برنامه درایوهای معمولی و CD نویس شما را شناسایی و نصب می‌کند. یکی از مهمترین تنظیمات این بخش محل ذخیره فایل‌های iso است که برنامه قبل از آغاز نوشتن اطلاعات روی دیسک ایجاد می‌کند. فضایی که برای این کار لازم می‌باشد، حداقل ۷۰۰ مگابایت است. این قسمت در بخش HD Settings قرار دارد. کافی است در باکس Path مسیر کاملی که مایلید به عنوان محل ذخیره فایل‌های ISO تعیین شود تایپ نموده و روی Add کلیک کنید. به طور معمول پذیرش سایر گزینه‌ها بصورت پیش‌گزیده کافی خواهد بود. پس از اتمام تنظیمات، روی Save Settings کلیک کنید. حال می‌توانید دیسک‌های خود را بنویسید.

توجه : از هر برنامه گرافیکی یا متنی که برای نوشتن CD استفاده نمایید، باید قبل از آن درایو CD نویس خود را در حالت شبیه ساز اسکازی قرار دهید. در غیر این صورت، در هیچکدام از این برنامه‌ها نمی‌توانید از آن استفاده نمایید.

شبیه ساز اسکازی لینوکس

در لینوکس میتوانید از رایتر های SCSI و یا معمولی IDE/ATAPI استفاده کنید. رایترهای مبتنی بر پورت پارالل برایتان جز دردسر واذیت چیزی نخواهند بود. رایتر های مبتنی بر USB هم کند هستند. این دو نوع هیچکدام به خوبی در لینوکس پشتیبانی نمی شوند. البته شانس شما با درایوهای جدید USB 2.0 بیشتر خواهد بود.

برای بکارگیری رایترهای IDE/ATAPI که عمومی ترین رایتر ها هستند، مقداری تنظیم باید انجام دهید. برای اینکه ببینید در لینوکس تان این تنظیمات قبلا انجام شده است یا نه، دستور زیر را تایپ کنید:

$ cdrecord -scanbus

در صورتی که درایو رایتر شما نمایش داده شد، همه چیز آماده است و نیاز به انجام کار دیگری ندارید. در غیر اینصورت باید تنظیم کوچکی انجام دهید. ابتدا باید ببینید که نام درایوهای نصب شده در کامپیوترتان چیست. برای این کار دستور زیر را تایپ کنید:

$ dmesg | grep '^hd.:'

خروجی مشابه زیر دریافت خواهید کرد:

hda: WDC WD400EB-00CPF0, ATA DISK drive

hdb: CD-W58E, ATAPI CD/DVD-ROM drive

hdc: GCR-8521B, ATAPI CD/DVD-ROM drive

خوب در اینجا نام دستگاه رایتر ما hdb و درایو CD معمولی hdc است. برای بکارگیری این دو درایو برای کارهای رایت در لینوکس باید آنها را در حالت شبیه سازی اسکازی قرار دهید. برای این کار :

در صورتی که از لیلو استفاده میکنید دو خط زیر را به آخر آن اضافه کنید:

append="hdb=ide-scsi"
append="hdc=ide-scsi"

این کار را در حالتی که کاربر root هستید و با استفاده از ویرایشگر متنی مانند vi انجام دهید. در صورتی که از گراب استفاده میکنید باید در فایل etc/grub.conf در پایان خط kernel خط زیر را اضافه کنید:

hdb=ide-scsi hdc=ide-scsi

قرار دادن درایوها در حالت شبیه سازی اسکازی تغییری در عملکرد آنها ایجاد نمی کند بلکه فقط نام آنها تغییر خواهد کرد. حال کامپیوترتان را بوت کرده و مجددا فرمان زیر را تایپ کنید:

$ cdrecord -scanbus

در صورتی که خروجی مانند زیر دریافت کردید همه چیز درست است:

Cdrecord 2.0 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2002 Jurg Schilling

Linux sg driver version: 3.1.24

Using libscg version 'schily-0.7'

cdrecord: Warning: using inofficial libscg transport code version (schily - Red

Hat-scsi-linux-sg.c-1.75-RH @(#)scsi-linux-sg.c 1.75 02/10/21 Copyright

1997 J. Schilling').

scsibus0:

0,0,0 0) 'TEAC ' 'CD-W58E ' '1.0A' Removable CD-ROM

0,1,0 1) 'HL-DT-ST' 'CD-ROM GCR-8521B' '1.00' Removable CD-ROM

کپی کردن و نوشتن دیسک
برای کپی کردن یک دیسک در منوی اصلی برنامه روی دگمه
Duplicate CD کلیک کنید. پنجره مربوط به کپی CD باز خواهد شد. برای خواندن محتویات دیسک، روی دگمه Read CD کلیک کنید. در مورد دیسک های صوتی می‌توانید با کلیک روی Play Audio Tracks ، پیش نمایشی از تراک‌ها داشته باشید و با استفاده از Delete Tracks می‌توانید تراکهایی را که لازم ندارید، حذف نمایید. پس از اتمام روی Write CD کلیک کنید. با این کار پنجره تنظیمات نوشتن CD باز خواهد شد که در آن می‌توانید سرعت نوشتن، وضعیت نوشتن و ... را تنظیم نمایید. پس از اتمام روی Write CD کلیک کنید.

یکی از مواردی که دستگاههای CD نویس بسیار مفید واقع می‌شوند، بر عهده گرفن فرایند تهیه کپی پشتیبان از اطلاعات موجود در دیسک سخت است. برای انجام این کار و یا کلا تهیه یک CD جدید، در منوی اصلی برنامه روی Create CD کلیک کنید.سپس بر روی دگمه Master CD کلیک کنید تا تنظیمات مربوط به ایجاد دیسک جدید باز شود. با استفاده از نمای درختی موجود، می‌توانید دایرکتوری‌ها و فایل‌های مورد نظر خود را به دیسک اضافه نمایید. کافی است فایل یا دایرکتوری مورد نظر خود را انتخاب نموده و روی Add کلیک کنید. پس از اینکه تمام فایل‌های مورد نظر خود را اضافه نمودید، روی Create Session/image کلیک کنید. ابتدا روی Calculate Size کلیک کرده و سپس روی Master to Image File کلیک کنید تا فایل iso مربوط به اطلاعات دیسک ایجاد شود.

برای نوشتن دیسک، روی Write Tracks کلیک کنید. فایل iso که در بخش قبل ایجاد شد، در قسمت Image Information نمایش داده می‌شود. آنرا انتخاب کرده و روی Add کلیک کنید تا برای نوشته شدن انتخاب گردد . سپس روی دگمه Accept Track Layout کلیک کنید. در صورتی که میل هستید تا دیسک را بصورت Multi Session بنویسید، در این بخش باید گزینه Write as Multi session را انتخاب نمایید تا در دفعات بعدی نیز بتوانید روی دیسک بنویسید. در پایان روی Write Tracks کلیک کنید تا دیسک نوشته شود . 

نوشتن فایل‌های ISO
فایل‌های
iso اکنون به یک استاندارد برای توزیع لینوکس و نرم افزارهای آن تبدیل شده اند. در صورتی که یک فایل iso از قبل تهیه شده دارید، برای نوشتن آن روی CD، کافی است آنرا به مسیری که در تنظیمات X-CD Roast تعیین کردید، منتقل کرده و در منوی اصلی برنامه روی Create CD کلیک کرده و سپس روی Write Tracks کلیک کنید. فایل iso ، در قسمت Image Information نمایش داده می‌شود. آنرا انتخاب کرده و روی Add کلیک کنید. سپس روی دگمه Accept Track Layout کلیک کنید. در پایان روی Write Tracks کلیک کنید تا روی دیسک نوشته شود.

منبع : technotux.com

نظرات 1 + ارسال نظر
بهنام پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 04:13 ب.ظ

سلام.
عالیه خیلی خوب از این که با این سایت و شما آشنا شدم خوشحالم.
من دنبال نرم افزارWin4linهستم می تونید کمکم کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد