کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

سئوال و جواب در مورد لینوکس رد هت 9

اصل مطلب و سئوال یکی از دوستان

سلام دوست عزیز.
واقعا نمیدونم چه جوری ازتون به خاطر مطالب مفیدی که ارائه می دید تشکر کنم :)
من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم :)
من به تازگی لینوکس نسخه ردهت
۹ رو نصب کردم.
چند تا سوال داشتم !‌ممنون می شم اگه راهنمایی کنید.
۱. من وقتی یه سی دی آهنگ می زارم توی سی دی رام و می رم داخل اون نمی تونم آهنگ های اون رو بشنوم :( علت چیه؟
۲. بسته های آر پی ام رو چه جوری باید نصب کرد؟ از طریق سی دی خواستم نصب کنم که برام پیغام خطا می ده!
۳. اگه میشه درمورد مونت کردن درایو های ویندوز هم یکم ساده تر توضیح مختصر بدید :)
با تشکر فراوان

پاسخ :

با تشکر از شما دوست عزیز از ابراز محبت تان سپاسگزارم

در مورد سئوال اول یعنی اجرای فایلهای موسیقی mp3در رد هت 9 باید بگویم نسخه جدید رد هت 9 بدلیل مشکلات قانونی در مورد پخش و اجرای فایلهای mp3 از پشتیبانی این فرمت در برنامه xmms یعنی همان اجرا کننده موسیقی خود داری نموده ولی نگران نباشید . شما میتوانید وصله برنامه  یا patch‌ برنامه xmms را با فرمت rpm از این آدرس

 http://havardk.xmms.org/dist/xmms-1.2.7-rh8-rh9-rpm/  دریافت و نصب کرده و از شنیدن فایلهای موسیقی تان لذت ببرید .

در مورد سئوال دوم شما لظفا به مقالات  این وبلاگ با عناوین (نصب برنامه ها با فرمت rpm  و نیز مقاله طریقه mount ‌ کردن فایل سیستمها مراجعه نمائید تا هم بتوانید برنامه های rpm‌را نصب کرده و هم پارتیشنهای ویندوز را در لینوکس مشاهده نمائید .

البته بطورمختصرباید بگویم که نصب بسته های rpm در لینوکس ردهت 9 و لینوکس زوزه و لینوکس ماندریک به مدد برنامه های گرافیکی که بهمین منظوردر این محیطها بوجود آمده  بسیار ساده شده است .

کافی است پس از داونلود کردن برنامه با قرمت rpm بر روی آن دابل کلیک کنید ، تا محیط گرافیکی نصب برنامه های rpm  بعنوان مثال برنامه grpmi بطور خودکار اجرا شده و پس از پاسخ دادن به یکی دو کادر محاوره های برنامه مزبور روی سیستم شما نصب گردد . البته لازم به یادآوری است که در این مثال یا موارد خاص دیگر بسته های rpm  دارای پیش نیازهایی به نام dependencies میباشند یعنی باید بسته های دیگری همراه آنها برروی سیستم نصب گردد یا از پیش روی نصب شده باشد . این بسته های وابسته هنگام نصب به شما اعلام خواهد شد تا آنها را هم پیدا کرده و نصب کنید و یا در صورت اطمینان از نصب قبلی نسخه ای از این بسته ها و یا انصراف از نصب بسته های وابسته از گزینه ignore یا انصراف از نصب برنامه های وابسته استفاده کنید . در هر صورت اکیدا توصیه میشود حتما بسته های وابسته هم همراه بسته مورد نظر نصب گردد و گرنه از اجراشدن برنامه پس از نصب نمی توان مطمئن بود .

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 07:40 ب.ظ

سلام
من در حال حاضر مایکروسافت می خونم. اما دوست دارم با لینوکس هم آشنا بشم.چند روز فدورا۳ نصب کردم. اگر اطلاعاتی در این زمینه داری ممنون میشم که به من هم بگی.
موفق باشی

جواد چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام
از مطالب مفیدی که در وبلاگ برای آموزش لینوکس مطرح می کنید متشکرم
من در مورد نصب بسته های rpm مشکلی ندارم ولی نمیدانم این بسته ها کجا نصب میشوند و پس از نصب چگونه می توانم برنامه هایی را که نصب کرده ام اجرا کنم.
لطفا در این مورد اهنمایی کنید.
با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد