کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

لینوکس یا ویندوز !!!

در مقایسه بین لینوکس و ویندوز به طور قطع می‌گویم که قابلیتهای لینوکس یک چیز دیگر است.آدم میتواند حس کند که انسانهائی آزاد و باهوش بدون هیچگونه چشم داشت مالی با جان و دل بر روی این سیستم کار کرده و حاصل تلاششان را بی دریغ در اختیار دیگران قرار داده اند . این سیستم‌عامل زنده است. روح دارد. روح آزادی و همدلی انسانها در آن نهفته است. سیستم‌عاملی که با تلاش صدها هزار نفر در سرتاسر جهان پابه عرصه وجود گذاشته و رشد پیدا کرده‌است و من به آن عشق می‌ورزم. تا زمانی که با لینوکس کار نکنید و وارد اجتماع آن نشوید، نخواهید توانست این روح را احساس کنید. در اینصورت پنگوئن وارد زندگی شما شده و با شما حرف خواهد زد. من زمانی روی بیل گیتز و ویندوز و سایر محصولات آن قسم می‌خوردم و بر روی ویندوز یک حرفه‌ای بودم. ولی یک روز لینوکس با پنگوئن خودش وارد زندگی من شد و همه چیز را تغییر داد... خودم هم نفهمیدم چرا ؟ حتی از اهمیت بسیار زیاد این رویداد برای خودم بی اطلاع بودم ! اما در آن زمان من ناخواسته مجذوب آن شدم ،  پس از اندک زمانی که از کارکردن من با لینوکس گذشت تازه متوجه شدم که ویندوز چه بوده است... اهمیتی نداشت که مودم من با لینوکس کار نمی‌کرد... من چیزی ارزشمندتر از اینها را بدست آورده بودم. شاید حرفهای من کمی عجیب به نظر برسد ولی من احساس آزادی می‌کردم. کار با لینوکس آن هم بصورت حرفه ای  مرا به یاد آن دوران انداخت. روزی که پنگوئن وارد زندگی من شد...

نظرات 1 + ارسال نظر
یاس نت جمعه 16 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 01:17 ب.ظ http://yasnet-co.com

دوست عزیز آقای طاهری

من دیروز با صفحه شما آشنا شدم. باید عرض کنم که ایوالله و جدا خسته نباشید از مجموعه ای که اینقدر کلاسیک و آموزنده گردآوری شده. من از سال ۷۲ کار با شبکه را شروع کردم و حالا خصوصا با نسل جدید کرمهای اینترنتی به این نتیجه رسیدم که دیگر وقت مایکروسافت زدایی رسیده است. البته بر روی سیستم خودم ویندوز ۹۸ و ایکس پی را علاوه بر رد هت ۸ دارم و مجبورم تا زمانی که نسخه های لینوکس فراگیر شود نامه هاو کارهای اداری خود را با همان روش سابق ادامه دهم. از حق نگذریم بعد از ابتکار سیستمهای اپل در ۲ دهه قبل ؛ این ویندوز بود که در اشاعه دانش رایانه سهم بسزایی داشت اما دنیای جدید سوار بر مرکب راهوار علم و تکنولوژی بوده و کسوت نمی شناسد. چه خوب و با سعادت آن لحظه ای که تمام کاربران ما با سیستمهای عامل غیرانحصاری آشنا شوند و آن پنگوئن با نمک( یا بقول من کلاه قرمزی ) را در کنار خود بیابند. البته می دانم در سطح شبکه کاران حرفه ای نیز تعصب و پایبندی به مایکروسافت هنوز وجود دارد. برای مثال در سایت مرکزی کامپیوتر دانشگاه تهران از رد هت فقط برای سرور اف تی پی استفاده شده که البته و صد البته بر روی سلرون ۳۳۳ تحسین همه کاربران را برانگیخته. عید گذشته به دعوت یکی از دوستان که مدیریتی نیز در دانشگاه فردوسی داشت به مشهد سفر کردیم ؛ باتفاق خانواده و چند روزی آنجا بودیم. شاید باور کردن آن مشکل باشد. تنها نزدیک به ۲۰ سرور هر کدام تنها یک اپلیکیشن و همگی از سری لینوکس.... اینگونه بود که در طول ۲ سال گذشته تنها ۱ نوع ویروس توانسته بود به شبکه راه پیدا کند آنهم یک ویروس بسیار ضعیف که بلافاصله مهار شد!!! حال آنکه هر دو سرور دانشکده ما پس از حمله بلاستر از کار افتاد و تا یک هفته درگیر ارتقاء تک تک کامپوترهایی بودیم که در آن هفته بحرانی به شبکه وصل شده بودند! واقعا چه عذابی کشیدیم چون فقط کافی بود تنها یک کامپیوتر از نظر افتاده باشد ؛ آن سیستم به تنهایی میتوانست آنقدر ولچیا و بلاستر از خود بفرستد که تمام ظرفیت ارسال را بند آورد و بکلی شبکه داون شود! در هرصورت این مقدمه ای بود برای آشنایی با شما و خوانندگان چون در همین فرصت مشغول نصب نسخه سرور آن در شرکت یاس نت هستم گفتم از وقت خودم استفاده بهتر کرده باشم. ضمنا خیلی مشتاقم بدانم آیا میانه ای با نرم افزار اسکوئید دارید. بیشتر در مورد هیت ریت های آن می خواهم بدانم.

قربان شما تا بعد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد