کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

نصب فونتهای(truetype TTF) در لینوکس

یکی از قابلیت های سیستم عامل ویندوز وجود فونت های متنوع با کیفیت بالا برای آن می باشد. این روش نصب فونتهای TTF بر روی Mandrake 9.0 یا نسخه 8.0 به بعد و ویرایش های اخیر ردهت و SuSE امکان اجرا دارد.

برای آزمایش اینکه امکان اجرا را دارید یا نه یک پنجره ترمینال Xterm باز کنید و در آن دستور ttmkfdir را تایپ کنید.اگر نتیجه 0 و یا لیستی از فونت ها بود امکان اجرا می باشد و اگر با پیغام command not found مواجه شدید باید به فکر دیگری باشید.

XWindows همان رابط گرافیکی کاربر در لینوکس خود شامل انواع مختلفی از فونت ها می باشد اما با استفاده از نصب فونت های TTF شما امکان انتخاب بر روی طیف وسیعی از فونت های متنوع و با کیفیت بالا را دارید.

اگر از Mandrake استفاده می کنید شما می توانید با استفاده از ابزار DrakFont تمام عملیاتی را که در ادامه گفته می شود به صورت اتوماتیک انجام دهید.برای دسترسی به DarkFont ازMandrake Control Center  وارد قسمت Fonts شوید و کار را ادامه دهید.

در اینجا به نصب دستی فونت ها پرداخته میشود .توجه داشته باشید برای اجرای بعضی از دستور ها به مجوز دسترسی کاربر از نوع سوپر یوزر یا root نیاز دارید.

ابتدا باید یک دایرکتوری برای فونت ها ایجاد کنید.مسیر و نام آن کاملا به خودتان بستگی دارد اما در اینجا سایر کارها با همین مسیر و نام انجام شده است.

من دایرکتوری را در /usr/local/fonts/ttf ایجاد کردم.برای ایجاد دایرکتوری می توانید از دستور  mkdir استفاده کنید.

#mkdir /usr/local/fonts

#mkdir /usr/local/fonts/ttf

سپس نیاز دارید فونت هایی را که می خواهید نصب کنید به داخل این دایرکتوری کپی کنید.فونت های ttf معمولا در ویندوز در windows/fonts قرار دارند.امکان دارد شما فونت ها را دانلود کرده باشید که در هر حال فونت هایی که تمایل دارید نصب شوند باید به داخل این پوشه کپی شوند.

بعد باید به سیستم XWinodows وجود فونت ها را اطلاع دهید.برای این کار از دستورهای زیر استفاده کنید :

cd /usr/local/fonts/ttf

ttmkfdir > fonts.scale

mkfontdir

اگر به داخل دایرکتوری نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که دو فایل به نام های fonts.scale وfonts.dir ایجاد شده اند که شامل لیستی از اطلاعات مربوط به فونت های ttf می باشند.

سپس باید محل فونت ها را اطلاع دهید.کاربران ردهت می توانند از دستور chkfontpath استفاده کنند.

chkfontpath -a /usr/local/fonts/ttf

و اگر این فرمان را ندارید باید به صورت دستی این کار را انجام دهید.فایل /etc/X11/xfs/config و یا /etc/X11/fs/config را باز کنید و در قسمتی که با "catalog=" شروع شده است مسیر دایرکتوری را اضافه کنید.

کار تمام شد،حالا می توانید از فونت های جدیدتان استفاده کنید.

برای نصب فونت های جدید تر در آینده شما تنها کافیست فونت را به داخل همین دایرکتوری کپی کنید و دستور زیر را دوباره انجام دهید :

ttmkfdir > fonts.scale

mkfontdir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد