کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

توضیحاتی کوتاه در مورد چند توزیع مشهور لینوکس

اگر تاحالا تصمیم نگرفته اید که از کدام نسخه لینوکس استفاده کنید توجه کنید که همه نسخه های لینوکس با هم شباهت دارند ولی تفاوتهای اساسی در بعضی از توزیعها نسبت به بعضی دیگر مشاهده میشود . و در برخی موارد این تفاوت ها خیلی بزرگ و قابل ملاحظه میباشند .

در این مجال در مورد اکثر نسخه های مهم لینوکس توضیح مختصری داده میشود تا راهنمای کوچکی برای کاربران تازه کار لینوکس باشد  که مثلا چه فرقی بین نسخه های مختلف لینوکس وجود دارد یا  SuSE چه تفاوتی با Redhat دارد و غیره .

شاید فکر کنید لینوکس لینوکسه اما باید گفت درست است که همه نسخه های لینوکس برمبنای هسته کرنلی تقریبا مشابه بنا شده ویا همه آنها از دستورات مشابه در خط فرمان برای انجام عملیات مختلف استفاده میکنند اما این توزیعها در بسیاری موارد هم با هم فرق میکنند . در واقع فقط نیازهای مختلف به انواع نرم افزارها و یا تجربه شخصی افراد است که باعث میشود از یکی از نسخه های لینوکس استفاده کنند.
Linux Mandrake :
بر اساس
Redhat ساخته شده , از خیلی جهات کاملا شبیه Redhat لینوکس است . همه کارها انقدر ساده شده که یک کاربر عادی بتواند بدون هیچ مشکلی هر کاری که لازم باشد با چند کلیک و مشاهده ویزارد مربوطه  انجام دهد , رشد Mandrake  لینوکس بسیار خوب بوده و در همین مدت کم توانسته است علاقه مندان خودش را پیدا کند , این نسخه از لینوکس انتخاب خوبی برای کاربر متوسط یا حرفه ای نیست . Mandrake در سال 2000 یکی از پرفروشترین لینوکس های بازار بوده  خیلی از Mandrake ها رو پارتیشن های Fat نصب میشوند و حتی از طریق ویندوز اجرا شده و به نظر من این از
عوامل مهم پیشرفت
Mandrake بوده  است .
Linux-mandrake.com

SuSE :
SuSE برای Alpha , Power PC , Intel و Sparc ساخته شده , SuSE از طریق نرم افزار YaST یک روش ساده و User Friendly برای نصب شدن دارد , همچنین با مقدار زیادی برنامه های جانبی منتشر میشود , مثلا  SuSE9  Proffesional که الان در بازار ایران وجود دارد دارای 3 تا  ۷ تا سیدی است , SuSE تا حدودی مخصوص کاربران حرفه ای لینوکس است و  مهم ترین خاصیت SuSE این است که Journaling FS را پشتیبانی میکند , یعنی میتوانید آنرا روی یک پارتیشن ReiserFS نصب کنید که در Stable بودن بی همتاست .
SuSE.com

Redhat :
Redhat پر فروش ترین نسخه لینوکس است  , بسیار انعطاف پذیر بوده  و با سری برنامه های خوبی ارائه میشود , ردهت میتواند هم بعنوان  WorkStation یا Server با ست Package های لازم نصب شده و  امروزه Redhat بر روی بسیاری از سرور های موجود در اینترنت استفاده میشود .  Redhat راحت نصب میشود  , Raid را ساپرت میکند , auto-paritioning را ساپرت میکند , Server قدرتمند و امنی میتوان از آن ساخت و ... , با این حال اگر شما قبلا با لینوکس شروع به کار نکرده اید شروع خوبی نخواهد بود !!
Redhat.com

Stampede Linux :
برای پردازنده های
Alpha و Intel ساخته شده , عملا به درد مهندسین سخت افزار میخورد یا System Administrator های Unix , انتخاب خوبی برای کاربر تازه کار نیست .
Spampete.org

Phat Linux :
Phat Linux بهترین نسخه لینوکس برای شروع کار با لینوکس است , مخصوصا برای کاربرانی که با Windows زیاد کار کرده اند مناسب است چون سعی شده همه کارها با Wizard ها و ...  صورت پذیرد .Phat Linux را میتوان بر روی یک پارتیشن ویندوز ( بجز Ntfs ) نصب کرد و روند نصب خود سیستم
عامل بسیار سریع و راحت است .
PhatLinux.org

Yellow Dog :
فقط برای PowerPC ساخته شده , برای کسایی که میخواهند یک سرور انعطاف پذیر و امن داشته باشند مناسب است , همچنین بر روی کامپیوترهای مکینتاش هم نصب میشود .
Yellowdoglinux.com

Debian :
Debian پرطرفدار ترین نسخه لینوکس برای حرفه های Linux/Unix و System Administrator هاست , Debian مثل بقیه Distribution های لینوکس سریع نصب نمی شود ولی خیلی هم وقت نمیگیرد . Debian خودش را یک نسخه لینوکس نمیداند , و در واقع Debian از یک سری Utility دست نخورده  حاصل کار کسی که آن را بوجود آورده و هسته  کرنلی که برای آن طراحی شده بهره میگیرد .
Debian.org

Slackware :
Slackware در زمان ساخت یعنی حدود سال 1990 محبوب ترین نسخه لینوکس بوده , ولی بعد از چند سال در پشت آوازه و شهرت Redhat و SuSE محو شده است , الان هم Slackware ساخته میشود ولی معمولا بر روی سرور ها به کار میرود , به اندازه بقیه Distrubution ها User Friendly نیست ولی طرفدارهای خودش را دارد ! 
Slackware.com

Lindows :
یکی از جدید ترین نسخه های لینوکس میباشد که بر اسا س
Debian ساخته شده , Lindows یا Linux Windows سعی میکند محیطی شبیه محیط ویندوز را بر روی لینوکس اجرا کند که به نظر من موفق نبوده , و به هر صورت یکی از نسخه هایی است که در ایران راحت پیدا میشود ! 
Lindows.org

همانطوریکه می بینید واقعا نمیتوان با قاطعیت گفت که شما باید از چه لینوکسی استفاده کنید , من تقریبا با همه این نسخه ها کار کردم و شخصا
Mandrake  و SuSE و redhat را ترجیح میدهم . باید تجربه کنید تا ببینید از کدام بیشتر خوشتان خواهد آمد ! 

نظرات 2 + ارسال نظر
هادی چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 05:31 ب.ظ

من اخیرا ویندوز داشتم و لینوکس را دیروز نصب کردم. قبل از اینکه اطلاعاتی به این کاملی از لینوکس داشته باشم و چیزی در مورد نصب آن بدانم.
حالا هم فقط لینوکس ردهت را دارم.
هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات روی هارد من نیست؟
کاش زود تر میومدم اینجا!

هاله یکشنبه 22 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 12:08 ب.ظ

سلام . من از این متن خیلی خوشم اومد .چون موضوع پروژه دانشگاهم همینه... ازتون خواهش می کنم اگه مطلب بیشتری در این مورد (سیستم عامل ها ی لینوکس )دارید برام به ادرس ایمیلم بفرستید مرسی خداحافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد