کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

کاوشگر لینوکس

آموزش لینوکس و معرفی نرم افزارهای کاربردی مرجع باز (open source)

علائم بیماری اینترنتی

ساعت 11:30 شب است. بسیار خسته است، به طوری که چشمانش باز نمی‌شوند. فردا هم از همان اول صبح کلی کار دارد. اما مگر می‌تواند بدون چک کردن ایمیل‌هایش بخوابد؟ پای رایانه‌اش می‌نشیند و به اینترنت وصل می‌شود. با خود می‌گوید: فقط نیم ساعت. بعد می‌خوابم. چند ایمیل چک می‌کند و چندتا هم جواب می‌دهد. دو سه نفر از دوستانش آن‌لاین هستند. شروع به صحبت با او می‌کنند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت‌های مختلف است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایینی سمت چپ مانیتور می‌افتد و ساعت سیستم را می‌بیند. ساعت 2:30 بامداد است و او هنوز بیدار است.

   تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است؟ اگر پاسخ مثبت است، باید بگویم که علائم یک بیماری اینترنتی یعنی اعتیاد به وب یا WebAddiction در شما به چشم می‌خورد.

   هنگامی که مرور کردن وب، ایمیل زدن، بازی، خرید، دریافت موسیقی، و چت کردن با کار و یا زندگی اجتماعی یک فرد تداخل ایجاد کنند، زمانی است که مشکل آغاز شده است. روانشناسان و محققان در نقاط مختلف جهان مشغول بررسی این مشکل هستند، تا افراد مقدار زمانی را پشت رایانه‌هایشان به سر ببرند که مشکلی برای آنها پیش نیاورد. مطابق تحقیقات جدیدی که در دانشگاه فلوریدا انجام شده و در تاریخ 7 آگوست منتشر شده است، برای تست اعتیاد به وب باید به 5 سوال پاسخ داد و برای به خاطر سپردن این 5 سوال باید کلمه Mouse را که حرف ابتدای این سوالال است، در ذهن ثبت کرد. این نکات و سوالات عبارتند از:

گذراندن زمان بیش از زمان مورد نظر روی اینترنت More Than intended time spent online

غفلت از سایر مسئولیت‌ها Other responsibilities neglected

تلاش‌های ناموفق برای کاهش مدت حضور روی شبکه Unsuccessful attempts to cut down

یک ناسازگاری مهم در روابط به علت استفاده از اینترنت Significant relationship discord because of use

اشتیاق و تفکر بیش از حد در زمان عدم حضور روی شبکه Excenssive thoughts or anxiety when not online

   محققان دانشگاه فلوریدا این نکات را پس از ارزیابی روانشناسانه حضوری و رودررو روی 20 داوطلبی که احساس می‌کردند دچار این مشکل هستند و 17 دانشجو با سطوح مختلف استفاده از اینترنت، به دست آوردند. داوطلبان همگی افرادی بودند که در هفته بیش از 30 ساعت آنلاین بودند و مدت زمان استفاده غیر ضروری آنها از اینترنت 10 برابر بیش از زمان مورد استفاده برای کار یا تحصیل بود.

   جالب است بدانید مطابق تحقیقات انجام شده حدود 25 تا 50 درصد از وابستگی شدید و اعتیاد به وب و اینترنت، در محل کار ایجاد می‌شود که این نکته نشان می‌دهد این عده از افراد برای شرکت در فعالیت‌هایی که ربطی به کارشان ندارد، حقوق می‌گیرند. بنابراین تحقیقات، هرکارمند بیش از یک روز کامل کاری را در هر هفته به مرور صفحات وبی می‌پردازد که ربطی به کارش ندارد.

   از طرف دیگر، سر زدن به سایت‌های مختلف و گوناگون از سوی کارمندان باعث به خطر افتادن شبکه‌های داخلی شرکت‌ها می‌شود و احتمال نفوذ ویروس، کرم‌های اینترنتی و کدهای خطرناک را به این شبکه‌ها بالا می‌برد.

    مشکل دیگری که در این مواقع ایجاد می‌شود، ترافیک بالاست. هنگامی که یک یا چند نفر از کارمندان مثلا در حال دیدن یک فیلم یا گوش دادن به یک آهنگ از روی شبکه هستند. ترافیک ایجاد شده باعث می‌شود تا سایر افراد دسترسی سریع و مناسب به اینترنت نداشته باشند.

   این دلایل باعث می‌شود تا شرکت‌های مختلف به فکر استفاده از فایروال و کنترل دسترسی کارکنان به اینترنت بیفتد تا بتوانند کارایی را بالا ببرند و امنیت شرکت خود را حفظ کنند.

    البته در همین زمان بعضی از افراد عقیده دارند استفاده زیاد از اینترنت بد نیست. جفری کل (Jeffrey cole) مدیر دانشگاه کالیفرنیا، مرکز لس آنجلس برای سیاست‌های ارتباطی در این باره می‌گوید: گذراندن زمان‌های طولانی و زیاد روی اینترنت برای بعضی افراد در انجام کار، تحصیل و یا نوآوری بسیار مفید و مناسب است.

    شما چه فکر می‌کنید؟ آیا به عنوان یک کاربر اینترنت میزان حضور خود روی شبکه را مناسب می‌دانید؟ به نظر می‌رسد در صورتی که آنلاین بودن باعث بروز مشکل در انجام کارها و زندگی اجتماعی شود، باید آن راکنترل کرد. زندگی در دنیای سایبر نمی‌تواند و نباید جایگزین زندگی در دنیای واقعی شود

منبع : ccwmagazine.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد